söndag 3 april 2011

Trött på att gå ut

Jag borde egentligen inte säga det här, men jag bara måste.

För varje helg som går blir jag mer och mer medveten om att jag inte är någon party-tjej. Jag har alltid valt mysiga hemmakvällar framför att gå ut, men nu på senare tid har jag i alla fall försökt att ge det en chans...

Men jag måste säga att jag är så sjukt trött på utelivet i Stockholm. Nu tänker väl ni att jag är för ung för att ha hunnit bli trött på det redan, men vissa saker i processen är så utmattande (och ibland förnedrande) att man inte behöver uppleva det så många gånger för att bli det.
Jag är trött på att det ALDRIG finns toapapper på toaletterna. Jag är trött på att man måste ha på sig klackskor på sig. Jag är trött på trängseln och den höga musiken (pensionär? I know...). Jag är trött på att ett glas vin kostar hundra spänn. Jag är trött på att folk tror att de kan bete sig precis hur som helst när de är fulla. Jag är trött på vakter som är hårdhänta och rotar igenom väskor för att kolla efter sprit (snacka om förnedrande). Jag är trött på att namnet spelar så sjukt stor roll för att komma in på en klubb - att man bara får ta med sig "rätt" kompisar in - som klär sig på det "rätta" sättet.

Nu säger jag inte att
alla utgångar är dåliga. Har många fina minnen från t.ex. Ambassadör och The Soap Bar- där vi hade så många härliga Let's Dance-efterfester, Entourage (Viktoria) där alla är så sjukt trevliga... och Berns.

Ikväll hade vi tänkt gå till Lobby som avslutning på Ellens artonårsfirande, och jag är ledsen att säga det, men vakterna var så otrevliga att jag valde att vända i dörren. Det första som hände var att de, inför allt folk, började ta upp varenda sak i min väska för att de misstänkte att jag hade med mig sprit (!?!), sedan började de skrika åt oss och knuffas när de tyckte att vi var för långsamma. När jag hälsade på en gammal vän som stod vid ingången skrek en vakt till mig att jag kunde sluta upp med det eller "sticka därifrån". Så det gjorde jag. Jättetråkigt.


Nu blir det hemmakvällar fram tills dess att någon övertygar mig om att det är värt allt besvär med att gå ut...

Godnatt! <3

-- Bloggar från iPhone

52 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig så mkt... brukade gå ut på Stureplan varje helg (och ibland dagarna där imellan) för 2 år sen. Då var det en sådan extrem hets att försäkra sig om att nattklubbscheferna visste att man skulle komma så man slapp så i kön (med resten) i MINST 40 minuter på grund av segregering mellan olika typer av grupper. Sen när jag slutade gå ut i samma takt slutade jag bli igenkänd av vakterna och började bli illa behandlad av specifikt vakterna. De är så fulla av sin makt att de missbrukar den, bara för att de kan medan alla som vill in fjäskar.

    Nu har jag bott tillsammans med min kille i snart ett år, går nästan aldrig ut, men älskar varje sekund av vårat samboliv.

    SvaraRadera
  2. Vilka idiotiska vakter asså!!

    Gud asså!!!


    //// Tora

    SvaraRadera
  3. Herregud vilka elaka människor det finnas! Håller helt med dig Molly! Kram Thilda

    SvaraRadera
  4. Tycker de är bra att du står för vad du tycker Molly, har alltid sett upp till dig :>
    Att alltid gå in på många andra stor bloggare som skriver och tycker festa är livet så känns det jätte kul att ha en förebild som dig som visar ngt annat. du är en stor hjälte för många små. du är ett guldhjärta Molly <3

    SvaraRadera
  5. jag är 20 år och dricker aldrig och jag läser din blogg så gott som varge dag.
    Tycker det är jätte bra av dig att du skriver detta. jag ser värkligen upp till dig jätte mycket!
    känner mig alltid så trygg när jag läser din blogg för du hjälper många och är alltid så snäll och rolig. haha
    Tack för att du får bort knutarna från min mage och att du är den du är.
    Kram på dig Molyy

    SvaraRadera
  6. Asså jag är bara 16 år men jag är allvarligt talat inte ett dugg intresserad av att gå på fester..känns så konstigt när alla andra kompisar festar varje helg. Jag känner att jag inte missar något och har roligare hemma med kompisarna framför en film eller på bio..

    SvaraRadera
  7. Hej Molly,har följt din blogg ett tag nu..jättekul att läsa! :-)
    Du verkar vara en jättetrevlig tjej med båda fötterna på jorden!
    Jag vill bara säga att jag är precis som du,gillar inte heller att gå ut..har aldrig varit ett utemänniska och jag är 24. Det är kul att läsa för precis dem negativa sakerna du har varit med om,så är det ju ute på krogen..Så tråkigt att det ska behöva vara så.
    Har du någon ny skiva eller nått sånt på G föresten?

    SvaraRadera
  8. Usch, det lät inte roligt! Jag som har längtat efter att någon gång få gå ut i Stockholm, men jag kanske ändrar mig nu... I en mindre stad (som här i Sundsvall) kan jag lova dig att det inte spelar någon roll vilket namn man har och vilka kompisar man går ut med och hur dom är klädda! Vakterna kollar aldrig igenom ens väska och ett glas vin kostar max 80 kr beroende på ställe. Och oftast finns det toapapper också, haha... Musiken kan nog vara för hög ibland och det kan vara trångt, men vakterna är oftast trevliga, eller i alla fall neutrala. Testa att gå ut i en annan stad Molly :)

    SvaraRadera
  9. Välkommen till verkligheten! Jag förstår dig helt och fullt, MEN det handlar mycket om att helt enkelt undvika typiska "Babbe-ställen".
    Fel personer, med fel syn på kvinnor har sedan länge försökt ta över utelivet i stan. På alltför många av dessa ställen springer bimbos med taskig självkänsla och förnedrar sig totalt.
    Man har faktiskt ett val(!), bra gjort Molly att Du gick hem!
    Vägra att sponsra dessa skitstövlar. Nä, välj att gå till seriösa ställen med bra personal och ärlig servicekänsla.
    Du e toppen Molly, stå på dig, du förtjänar bättre!
    Håller med, hemma är mysigt. :) Kram Elin

    SvaraRadera
  10. det där vakterna skulle inte få jobb som vakter !! !! sådär gör man bara inte även ifall de ingår i jobbet så ska man ändå respektera personen ....
    Jag är inte heller mycket för att festa och väljer precis som du hellre hemma kvällar än party på krogen ...
    Ha det bäst !!
    Mvh och kramar

    SvaraRadera
  11. Du, jag håller med dig till 100%. Utgångar är otroligt överskattade! Fulla människor som vinglar runt, beter sig som svin och försöker dansa till skränande musik. Nej tack, jag tror jag står över! :)

    SvaraRadera
  12. Håller verkligen med dig Molly!! Du är inte ensam att tycka att utgång och att fylla arton är ganska överskattat faktiskt...

    Jag är också 92:a och jag kan känna att det är inte alls lika kul att gå ut längre! Det var kanske roligast i början när man precis fyllt. Men utgång blir ju en jäkla projekt eller hur?! först var kommer man in?! (där det inte är tjugo+) man måste skriva upp sig på listor, känna rätt folk, ha rätt kläder som du säger... osv osv. Jag har varit på lobby en gång då hade jag kul, men att betala 120 spänn i inträde och garderob, och 140 spänn för två cider är egentligen inte helt okej! Då kan man ha det sjukt mycket mysigare och roligare en tjejgäng hemma! Sen är man sjukt trött på hur alla idioter beter sig! Tycker vi tjejer om när killarna kommer bakifrån och trycker upp sitt kön emot oss när vi dansar? svaret är NEJ! För att inte tala om alla äcklon på tuben påväg hem..

    Nä utgångar är oftast överskattade, håller med dig Molly!

    SvaraRadera
  13. Hej Molly!
    Du är en stor förebild för mig och många andra.
    Jag ser verkligen upp till dig. <3
    Du har hjälpt mig att stärka mitt självförtroende. TACK!!

    Tack för att du finns Molly! <3
    Massa kramar från Linda

    SvaraRadera
  14. Men gud vad trist :( Fattar inte varför alltid folk är så otrevliga. Visst de gör deras jobb - men kan de inte göra det på ett trevligare sätt ?

    På min blogg just nu har jag en tävling där man kan vinna ett smycke ifrån Jo´sign.se så kika gärna in hos mig :) !

    www.fotobex.blogg.se

    SvaraRadera
  15. Vet exakt vad du menar. Man tröttnar så lätt på priserna, köerna, bråken och otrevliga vakter. Även mina kompisar i min klass känner samma sak. Vi smittar väl av oss från skola till skola haha :p ( går textil på designgymnasiet breve dej, om du nu går kvar där).
    Måste även säga att jag återupptäckt din låt från mello. Kan inte sluta lyssna på den och din underbara röst :) tack för den fina låten :)
    Kram på dej och hoppas du haft en trevlig helg. Själv ska man på skiva ikväll, så vi får väl se hur de går me skolan på måndag :)

    SvaraRadera
  16. stackare :( själv fårjagh inte gå ut på tex såna grejor. men ändå. sånt e jobbigt :(
    varför måste man vara otrevlig bara för att man är vakt???

    SvaraRadera
  17. usch... pinsamt läge om de börjar plocka upp massa tamponger inför alla människor

    SvaraRadera
  18. jag håller med dig totalt! Och om man nu är på en fest så ska man inte dricka tills man blir full för då kommer man ju inte ihåg vart man gjorde kanske inte äns vart och vad man gjorde! Jag älskar att mysa med min familj! Myskvällar i soffan går före att festa och bli full och massa annat som händer där!! Älskar dig Molly!!!

    SvaraRadera
  19. På söder har vi...

    Underbara bar, WC, little persia, en till thai, wollmars, dovas.

    Halvsunkiga ställen med billig öl o taggade ungdomar.

    Vasastan:

    Treat, cashbar - ungdomshäng med taggat folk

    Östermalmstorg - en favorit är Ett Litet Hak. Jättemysigt.

    Några små tips! Puss

    SvaraRadera
  20. Shit vad glad jag blir över att läsa att det finns människor som vågar säga ifrån och gå emot alla andra! Fastän det är några år kvar tills jag har åldern inne har det blivit press från kompisar redan nu, helt sjukt. Tack för att du skriver sånt som man blir glad över att läsa! Puss och kram :)<3

    SvaraRadera
  21. Belinda Hansson3 april 2011 kl. 15:14

    Usch, det där lät inte kul Molly. ;(
    Men hoppas Ellens fest blev mer lyckad ! :)

    SvaraRadera
  22. Hej Molly!
    Tack för ditt ärliga inlägg. Gillar starkt att du som bara e 18 skriver som du gör. Du är inte ute efter att säga det "rätta" o det som "ska" gälla bland ungdomar. Du skriver det du tycker och har en väldigt mogen inställning. Det gäller inte bara det här inlägget utan du har bra åsikter annars oxå, som tex kring det här med vikthetsen. Du är jättefin Molly, och en förebild för ungdomarna! Kram från Malin

    SvaraRadera
  23. Haha, det är bra Molly att du biter ifrån! En riktig rebell! :)
    Nä, du har helt rätt som inte tar skit! Vilka tror dom att dom är??

    Vägra dessa skitställen! Go Molly Go! :)
    Kram Erika

    SvaraRadera
  24. Shit, gud vad tråkigt <3 :)

    SvaraRadera
  25. Jag är också en riktigt stugsittare och gillar mer mys vid tvn än utekväll på stan. även om det ibland (sådär 1 gång på 3 månader max) har jag varit ute med en kompis men oftast tycker jag det känns dumt att gå och "supa sig full" jag dricker max en cider om ens det - sen är jag mer på dansgolvet och har jättekul =) älskar att dansa nämligen ^^ men annars känns hela krogbiten knäpp... jag är väldigt tacksam för du tog upp det i din blogg. du börjar visa en sida bloggvärlden behöver! =D tack molly!

    SvaraRadera
  26. Mitt uteliv har inte börjat än och jag känner redan att jag inte kommer att gå ut mer än någon gång per år, just på grund av de saker du just räknade upp.

    Synd att det sociala liv man ska kunna ha förstörs av de människor som har makten.

    SvaraRadera
  27. För det första är knepet med toalettpapper är att ha lite i väskan själv, hög musik köp öronproppar det ska man ha sjukt bra!, vakterna det är deras jobb men det är inte deras jobb att ha en dålig attityd det får de inte betalt för. Jag brukar tänka att vakter är personer som inte lyckas att bli poliser så de är bittra ;-) klackskor? vart står det i lagen att man måste ha klackskor? jag har nästan aldrig klackskor när jag går ut, för är det någon gång en kille har kollat på dina skor eller någon annan gett dig kommentar om det? Ne precis ingen bry sig om vad man har på fötterna så skippa de nästa gång ett par bekväma tygskor eller ballerina gå precis lika bra :) oftast där man måste ha rätt namn att komma in är de tråkiga ställerna, är det så viktigt att festa med kändisar?, gå till de mindre kända där finns guldkorna och underskatta inte barhäng :)

    SvaraRadera
  28. Hej, molly!
    Skulle du inte kunna ha en frågestund kanske?
    Eller något i den stilen? För det är många som har frågor som gärna skulle vilja har svar när dem kommentar:)
    Önskar att jag var som du! <3
    KRAM!

    SvaraRadera
  29. du väljer nog helt rätt :)

    förresten träffa eric idag ;) du har ju den snyggaste och bästa pojkvännen :)

    SvaraRadera
  30. Good for you sweetie! :)

    SvaraRadera
  31. Du är sjukt söt! Jag träffade Eric idag på Knalleland, Borås! Han gav mig autograf, sigeringsturné var det.. Ni två är bäst. Hur blev ni tillsammans!? Har alltid undrat om det :D

    SvaraRadera
  32. du gjorde heeelrätt i att gå där ifrån!
    och håller med. folk beter sig som as på fyllan, och det är sååå jädra dyrt allting!
    men kan också vara väldigt roligt ibland, även om myskvällar är mysigt!

    och du måste ha det bäst genom att få ha myskvällar med Eric ;)
    Riktigt fin kille du har iaf! :)
    Som jag såg i Borås idag.
    btw, varför hänger du inte med på hans turnéer? :)

    SvaraRadera
  33. Vad skönt att du har tröttnat! Jag är inte ensammast i världen när jag hellre vill mysa en lördagkväll! Take care mollsss

    SvaraRadera
  34. Sådana vakter är bara bitter över att dom aldrig blev poliser!;)

    SvaraRadera
  35. tacka vet jag ben och jerrys, en härlig filt, fina vänner, helgprogrammen på tv- lets dance, körslaget, så ska det låta, mästarnas mästare, varm choklad och lite smågodis. Avsluta allt detta med TP och vinn! Inget slår såna kvällar! :)

    SvaraRadera
  36. Förstår dig helt och hållet, Molly! Har själv också tröttnat totalt på uteliv, det ger verkligen inte mycket. Själv går jag bara ut dom gånger som jag vill se en bra konsert, då har jag en anledning.
    Håller med den som kommenterade här ovanför om att det skulle vara kul med om du hade frågestund i bloggen. Ser att många ställer frågor i kommentarsfältet, så det finns uppenbarligen ett intresse för frågestund.

    SvaraRadera
  37. Tack för en jättebra blogg Molly! Och jag håller med dig helt. :)

    Men kan inte du försöka blogga liiite oftare? Går in här flera gånger om dagen typ, och blir alltid lika besviken varje gång jag ser samma inlägg, hahaha. Puss på dig!! :*

    SvaraRadera
  38. Snälla, finaste Molly. Kan inte du ha en frågestund? ♥ Skulle vara väldigt kul om alla fått svar på kanske lite frågor dom har. Du är bäst! Kram. =)

    SvaraRadera
  39. Så sant Molly!
    Det är så dyrt, det är som att kasta pengar i sjön!
    Kan du inte ha en frågestund någon gång? :D
    Du är bäst o så fin!
    KRAM

    SvaraRadera
  40. Tja kan vara skönt att inte gå ut och vara hemma slippa allt när man är känd tidningar och så som håller koll på dig. du borde bli lite mer privat ute. Bara syskon kompisar och killen ska veta saker.
    Kan vara bra att spara pengar tills flytten.
    Ser alltid upp till dig lycka till och lyssna på dina fans.

    SvaraRadera
  41. HEJA HEJA HEJA HEJA MOLLY :D :D :D :D!!!!!!!
    Guuuu så glad jag blir :) att höra att inte alla kändisar, eller folk överhuvudtaget, partar hela helgerna. Du är så bäst Molly, jag blir så glad :D och du ska vara stolt över att vara en hemma-mys-tjej!!! Skönt också med en känd person som säger att de inte är party som är grejen i livet. Jag kan bli så irriterad på att det är vad som sägs vara grejen med livet går ut på att supa hela helgerna, eller som ni med lite mer pengar parta, hela helgerna. Du är en bra förebild Molly och det finns massor med fler som är som du när det gäller mys vs party. Kraaaaaaaaam och Kärlek från Magda

    DU ÄR SÅ BÄST MOLLY!!!!

    SvaraRadera
  42. Hej Molly<3
    Din blogg e jätte bra o rolig o läsa!:)
    Men kan du inte uppdatera lite mer!?:))

    Älskar din blogg o måste säga att du är en storföre bild:)<3

    Kraam

    SvaraRadera
  43. Jag bor i uppsala och går aldrig ut i sthlm. Jag fyllde 18 för nästan ett år sen och jag har inte varit ute på krogen än. För det intresserar mig inte... Jag går hellre och tar ett glas vin någonstans, eller sitter hemma i någon kompis lägenhet och kollar på film med vin eller en cider, kanske åker på någon hemma fest eller åker hem till någon bara chillar lite. jag känner ingen hets över utelivet över huvudtaget, känns dyrt, jobbigt, hetsande, stökigt och faktiskt aningen läskigt...

    Jag älskar att du är så jordnära (vad man ser i bloggen) och står för vad du tycker och tänker om saker och inte gör grejer bara för att "alla andra gör dom.."
    keep up the good work!

    SvaraRadera
  44. Jättebra att du valde att skriva om det här Molly. Jag är en av de som inte heller är någon party-tjej, det är liksom inte kul, som du skriver. Och jag gissar att det finns många unga tjejer och killar som tror att man inte blir accepterad om man inte gillar att gå ut och festa. Men det är ju helt fel!
    Livet består av så mycket mer. Det är upp till varje människa att välja hur man vill spendera sin tid. Bara för att party-livet framställs som det "coola" betyder inte det att man är misslyckad om man inte gillar det!

    Molly, du är en verklig förebild och jag önskar dig allt det bästa i livet!!

    SvaraRadera
  45. Trodde typ jag var den enda i våran ålder som förerar att vara hemma och myyyysa på helgerna. Måste säga att det är grymt bra att du tar upp det här, du verkar vara en väldigt jordnära och bra tjej. En riktigt bra förebild :)

    SvaraRadera
  46. Jobbar själv som vakt på krogen du pratar om, och jag är jätteleden att du råkade ut för det du gjorde i dörren. Vi har tagit upp detta med alla vakter och berörda och detta skall inte upprepas!
    Vakter har ingen rätt att vara otrevliga eller dumma på något sätt mot gäster, vårt jobb är att sköta säkerheten på ett bra sätt och upprätthålla ordning och förutse risker, självklart ska detta som den aktuella vakten gjorde inte på något sätt göras mindre eller förlåtas men som vakt får man utstå mycket under sina pass på krogen, våld, hot och trakaserier är vardagsmat och då och då kan det tyvärr bli lite för mycket för en del och då kan det tyvärr gå ut över fel personer (vilket naturligvis inte är ok)

    Ge Lobby en chans till, alla kan ha en dålig dag, vi har tagit åt oss av kritiken och jobbar för att ständigt bli bättre.
    Besök oss i Helgen och gör en ny bedömning så hoppas jag för både Din och Min skull att vi upplevs som en bättre krog med trevliga, sociala och engagerade vakter.

    välkommen!
    Elin, Ordningsvakt

    SvaraRadera
  47. Håller med min kollega Elin, men ett exempel du ska få nu Molly och det är detta, va själv ute för någon helg sen då jag inte jobbade själv och vi skulle till ett av dina favoritställen Berns, och vilken sorts bemötande fick man av vakterna där då?

    Jo vi va 6 personer som skall in dvs 3 tjejer samt 3 killar...tjejerna går längst fram i kön och blir insläppta medans vi killar får repet draget framför oss av en ENTRÈVÄRD som säger att det är gästlista som gäller?? Själv ville jag inte ens ta snacket med mannen i fråga för jag vet att det inte leder någonvart och jag har arbetat som Ordningsvakt sedan 4 år tillbaka och borde veta hur det funkar! Så vi gick helt enkelt därifrån..

    Vad jag vill säga är att ge för det att man ej skall rota i någos väska för det finns ej ett laga stöd för en vakt att smeta ned sina händer i andras väskor...man kan fråga om man har någon alkoholhaltig dryck med sig (och då hoppas man att man får ett ärligt svar av personen) och då får man lita på det för vakter har ett jobb att sköta man står inte där bara för synes skull.

    Visst kan hålla med att det finns många vakter som inte håller måttet och dessa ska väl söka sig till alternativa yrken men sen finns det dem av oss som varje helg, dag in och dag ut gör det jobb för man vill verkligen va till hjälp för sina medmänniskor men allt kan inte vara lätt och ställer man sig på våran sida åtminstone under en natt så ser man det klart och tydligt.

    Men som Elin sa ge Lobby en ny chans så skall vi se till att du får en trevlig vistelse, du och dina vänner!

    MVH

    Ivan

    SvaraRadera
  48. Jag har läst Mollys blogg och nu läser jag vakternas ödmjuka och lyhörda inlägg. Jag upplever att vakterna på Lobby (här 2 st.) är väldigt sociala och förnuftiga. De ber om ursäkt och vill ha en ny chans.
    Mollys blogg har svartmålat en hel del kår. Alla vakter blev syndabocken och misslyckade poliser.
    Vill nämna att många vakter är högutbildade i olika branscher. Läkare, lärare, rektorer, ingenjörer, företagare, you name it jobbar extra som vakt.

    Därför håller jag mig borta från 18 års ställena. Där finns 18 åringar finns mycket problem för både personal samt gäster. Att Lobby kollar väskor är tecken på att ungdomar smugglar in sprit för att de inte har pengar och handla.
    Ordningsvaktsjobbet är ett mycket utsatt yrke med att de får mycket skit. Oavsett vad de gör får de mycket skit. Alla bara klagar utan att ha förståelse.
    Det enda som krävs är att ha ÖMSESIDIG RESPEKT mot varandra. Hoppas att nu på sommaren Cafe opera och Josefina håller åldersgränsen 23 som vanligt. De bästa ställena!

    SvaraRadera
  49. Obs, Hoppas att ni tål kritik.

    SvaraRadera
  50. och jag som trodde jag var den enda i världen som kände som även du gör! det är samma för mig..

    i somras var vi 6 stycken tjejer som gick ut tillsammans. när vi skulle "förbi" vakterna och in så släpper han in alla utom mig, puttar mig åt sidan och säger med väldigt hög röst och arg ton "legg!"
    när jag sedan ger honom det kollar han på det hur länge som helst.. släpper förbi hur många andra som helst och ger det sedan till en annan vakt som står där bredvid som tillslut fick tala om för honom att "hon är 91:a, det är 92:orna som är yngst i år"

    men det är helt sjukt oförskämt hur vissa beter sig. det förstörde ju liksom en hel kväll..
    take care, kram från emma

    SvaraRadera
  51. Eller så går man ut på ställena kring medis. Visst, de har inte öppet lika länge men personalen är trevligare, folket som rör sig på ställena är trevligare, det är inte sinnessjukt hög musik.
    Jag var på en av krogarna där för någon helg sen, iförd collegetröja och sneakers eftersom att jag varit på Grönan innan.
    Fast jag går alltid ut i sneakers eller ballerina då jag har en ledsjukdom som gör att jag inte kan gå i klackar. Aldrig någon som har klagat. Våga =)

    SvaraRadera