torsdag 7 april 2011

Curlingföräldrar och tigermammor

Såg ni programmet igår?

Fattar knappt att jag vågade vara med! Hade aldrig sett programmet innan och visste inte att det var så "debattigt". Trodde man satt i en soffa och diskuterade lugnt med varandra, men igår satt jag och var rädd att dom faktiskt skulle kasta sig över på andra sidan och börja bita och riva varandra...

Men kul var det! Och lärorikt! Dessutom är det ett ämne jag verkligen tycker är viktigt att ta upp. Jag är starkt emot både curlingföräldrar och tigermammor. Jag tycker att det är upp till barnen att bestämma vad de vill göra med sina liv, och att föräldrarna sedan ska finnas där som ett stöd och bollplank för att hjälpa dom nå målet. Men det är viktigt att drivkraften och lusten kommer från barnet. Annars blir det inte trovärdigt!

I mitt fall har det varit viktigare att mina föräldrar funnits där och bromsat mig istället för att pusha. Jag är en rätt driven tjej som vill göra väldigt mycket (helst på en gång!) och utmana mig själv, och hade inte mina föräldrar funnits där och fått mig att stanna upp och tänka efter ibland så kanske jag hade gått in i väggen för att jag tagit på mig för mycket.

Aja, slut på predikandet för idag:)



Nu är jag påväg till skolan... Kan säga att det bara blir svårare och svårare att gå upp på morgonen ju närmare studenten man kommer. Man har liksom redan börjat släppa taget lite.. Man ser liksom ljuset! Men då gäller det bara att kämpa lite hårdare! Har räknat ut att jag har ca 10 riktiga skoldagar kvar... EVER! så det ska jag väl ändå klara av?!


PUSSS

-- Bloggar från iPhone

14 kommentarer:

  1. Gud vad najs med 10 skoldagar kvar! :O
    Har du haft din studentskiva än? isåfall, vad har ni för tema? :)

    Ska Eric komma på din skiva och student?
    Ha det bra Molly! Älskar din blogg, kram

    SvaraRadera
  2. Vilken dag och tid tar du studenten?

    SvaraRadera
  3. När kommer du att ta studenten Molly ? Mvh Evelina ;-)

    SvaraRadera
  4. Heej Molly!

    Hur kommer din stora dag att se ut?
    Kommer Erics familj och släkt också vara med?

    Många kramar! :)

    SvaraRadera
  5. Jag kollade...fast somnade sen ;-) men har kollat hela idag :-D


    Det går så fort...för fort!

    SvaraRadera
  6. Hej Molly!
    Du har verkligen jättefint hår!
    Eftersom att du förut sa att färgar håret så kan väl du skriva om vilken färg du använder. Färgar du hos frisör eller hemma? :) Vore kul om du kunde svara snart för jag kommer dö av avund annars ;)
    Bra att du bara har 10 skoldagar kvar, tänk om jag också hade det..

    Ha det jättebra Fina Molly!

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dig helt och hållet! Stötta och hjälp barnen till de målen de har, inte tvinga fram något eller stå emot!

    SvaraRadera
  8. Hej världens bästa Molly! När tar du studenten? Kram Thilda

    SvaraRadera
  9. Jo men om man själv inte visste vad man ville när man var lite och inte hade något eget driv... ooch när du trodde att du kom på något fick en massa hjärnspöken om att andra ändå var bättre så du ingenstans kunde komma... Vad har man kvar då när man blir vuxen?
    (ja jag pratar från mig själv) Däremot så vill jag inte ha tigerföräldrar eller curlingföräldrar för det är olika i varje hem. jag tror det måste mötas halva vägen och man märker nog tidigt om barnet har en egen drivkraft eller inte och om man måste pusha dem eller bromsa dem. inte sopa vägen för dem men ge dem en knuff i rätt riktning. Tyckte slutet på debatten var bra när han drog upp precis det som jag tänkt på genom hela programmet - vårat svenska ord "lagom".

    SvaraRadera
  10. Hej Molly!
    Jag fyller år idag och jag ska få en hamster imorgon som fördelsedagspresent! Om det blir en tjej ska den heta Molly <3

    KÄmpa hårt Molly, det klarar du!!!!!!

    SvaraRadera
  11. Hej fina Molly
    jag missade programet igår tyvärr:(
    kan du inte lägga upp klippet på din blogg?
    /Kramar Eva

    SvaraRadera
  12. Ville bara hälsa Molly, du är en stor förebild :D

    SvaraRadera
  13. Jag såg programmet! Du är så fin Molly.
    Jag tycker att föräldrar ska uppfostra barnen att göra rätt, vad som är rätt, och vad som är fel i samhället. Få dem att visa det genom att vara en BRA förebild för sitt barn också! Jag tycker de går beskriva med två ord; kärlek och trygghet, får man trygghet från hemmet kommer man vara tryggare när man växer upp.
    Håller med dig såklart att man ska bli stöttad, klart man ska gå sin egen väg och få stöd av föräldrarna!! De var ett väldigt intressant program!! Kram /Sara

    SvaraRadera
  14. Åå Molly du var så jäkla bra i debatten! Jag satt uppe och tittade. Gick samhälls på gymnasiet så jag är ganska van vid debatter och heta sådana och tycker att de är spännande och intressant med debatter. Så coolt och modigt att du ställde upp! Jag blev också riktigt rädd när jag såg inslaget om tigermamman. Och tänket att "tänk om folk håller med henne". Helt sjukt ju! Jag håller med dig om att det ju är barnet som måste få bestämma. Den egna individen som ska få bestämma vad hon/han vill göra med sitt liv. Det borde banne mig vara barnets rättighet! Så skönt att höra det. Du är så bra Molly. Och jag ä glad att du har såna fina värderingar och att du står och berättar om de också. Du är bäst Molly!
    Kram från Magda

    SvaraRadera