fredag 8 april 2011

Barn är så sköna

En hel dagisklass kliver på min buss och jag kan inte låta bli att höra en konversation som ett av dagisbarnen har med en manlig fröken (vad kallas de?).


Barnet: Bor du med din mamma och pappa?

Fröken: Nej inte längre, men jag bodde med min mamma när jag var liten.

B: Varför var inte pappan med?

L: Mina föräldrar bestämde sig för att inte leva ihop.

B: Tycker du han är dum?


L: Nejdå.

B: Tycker din mamma att han är dum?

L: Nej...

B: Varför bodde dom inte me varann då?

L: Jaa... Dom slutade väl vara kära i varandra till slut.

B: Aha...


Efter några sekunder:

B: Är din pappa död

L: Nej...

B: Känner du någon annan som är död då?! Det skulle jag vilja. Jag har sett det på film. Dom ser så läskiga ut...



Jag tycker att det är så härligt att barn är så ärliga och raka. Dom har inte hunnit lära sig de sociala spelen än och vet inte vad man kan fråga och inte. Dom frågar det som dom vill veta helt enkelt.

Tänk om det skulle se ut så även i vuxen ålder... Undra om det hade varit skönt eller jobbigt.
Vad tror ni?



Pusss

-- Bloggar från iPhone

14 kommentarer:

  1. Haha, jaa.. Det har nog upplevts annorlunda hela vuxentiden då tror jag med stor säkerhet. *ler*

    Att då också kunna ställa de frågor man vill utan att tänka sig för. Vilken befrielse!

    SvaraRadera
  2. Gullugt!! Det heter pedadgog tror jag.. =)

    SvaraRadera
  3. Hej molly! Det kallas barnskötare lr förskollärare. Motsvarighet till fröken för män finns inte. Barn är underbara! Jag jobbar i förskolan och det finns inget mer givande än att diskutera livets alla skeenden med ett barn!

    SvaraRadera
  4. Haha ja det är de verkligen..HAHA

    Du ahr ju världens bästa humor..Haha ;)

    SvaraRadera
  5. Världen skulle nog varit bättre om vi skulle fortsatt vara som barnen, för då skulle illvilja och hänsynslöst utnyttjande inte funnits tror jag.

    SvaraRadera
  6. Hm både och. jag tycker att det är modigt av de som faktiskt vågar fråga allt. Så ja lite tycker jag att man borde kunna fråga om allt man vill veta men det får inte gå överstyr utan vill inte personen svara så ska den inte behöva det heller....

    SvaraRadera
  7. Ja visst är dem! Kram Thilda

    SvaraRadera
  8. Haha!
    Jag hade praktik i en förskoleklass för några veckor sen, och en dag hade de gåtor. En gåta var:
    "Vad har kungen i sitt slott som trädet har i skogen?". Svaret skulle ju vara Krona. Ett barn kom med förslaget att det skulle vara Fjädrar. Förklaringen till detta var: "Jo, kungen har ju fjädrar i sitt täcke, och det kan sitta en höna i trädet!" Haha ;) Så härliga!

    SvaraRadera
  9. Hej!!

    jag blir så förvirrad.

    Visst har du inte bilddagboken??

    Isåfall är det någon som låtsas vara du..

    Det kan inte vara lätt att vara känd.

    Kram/Elin

    SvaraRadera
  10. haha :) sött! jag jobbar själv som förskollärare och hör för jämnan roliga konversationer. I början av min karriär blev jag nästan bortgift med vaktmästaren :) eller fick frågan: varför har du ingen man fröken? min pappa känner många om du vill ha en så kan du säkert få en!
    Senast i fredags fick jag höra : fröken köp aldrig en Chrysler. Sån bil har mamma och den gick i paj, så dom är inte så bra...

    SvaraRadera
  11. Hahaha, åh, vet precis vad du menar..
    Kusin: tror du på gud?
    Jag: njae.. det tror jag inte, gör du?
    Kusin: ja för annars kommer man till helvetet och där dör man och det är inte roligt. tror du på gud nu?
    Jag: eh.. aa ok

    SvaraRadera