torsdag 14 april 2011

Nike




Jag sitter på tåget på väg till Gävle. Idag ska jag göra det svåraste och jobbigaste jag gjort i hela mitt liv. Jag ska sjunga på en begravning. Att sjunga på begravningar är svårt nog. Det här är en sjuårig flickas begravning......
Åh, jag förstår inte hur jag ska klara av det här! Jag sitter ju här och gråter bara jag tänker på det...

Sist jag sjöng på en begravning satt jag och tittade ner och lyssnade på "Crazy frog" innan jag sjöng. Jag klarade inte av att titta upp och se alla ledsna ansikten. Sedan brast jag ut i storgråt mitt i sluttonen.
Jag vet inte alls hur jag ska försöka stålsätta mig idag. Det här går liksom inte att blunda för hur mycket man än försöker. Det känns i hela kroppen. Som en stor klump. Ett svart hål.

Så, snälla någon, eller något, ge mig styrkan att kunna sjunga klart låten för underbara lilla Nike och hennes familj <3




63 kommentarer:

  1. du klarar det, du är stark molly! <3

    SvaraRadera
  2. Usch, förstår att det känns hemskt. Men du kommer att klara det!

    SvaraRadera
  3. klart att du kommer att klara det! <33

    SvaraRadera
  4. Vad ska du sjunga? Hade hennes föräldrar bett dig sjunga? Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Molly du är Svergies bästa kvinliga sångerska:) Jag förstår att du tycker att det är jobbigt men du kommer att klara det här, vi finns vid din sida hela tiden<3<3Känner du familjen i fråga förresten ??

    SvaraRadera
  6. Usch så otroligt tragiskt... och du står verkligen inför en oerhört svår uppgift men jag tror på dig! Kom ihåg att hur det än går så kommer ingen att vara arg eller klandra dig; bara att du är där och försöker är väldigt fint och värt så otroligt mycket. Det krävs en otrolig styrka för att ens ställa upp på något liknande och jag beundrar dig verkligen för att du gör det. Gör det bästa av situationen Molly, det kommer gå bra :) Många varma kramar!

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk gåva du ger Nike och hennes familj med din sång! Varma tankar till dig och alla som är där, hoppas det blir till det vackraste som går att bli. Stor kram!

    SvaraRadera
  8. Det går säkert jättebra Molly. Du är så stark så det går säkert jätte bra :) <3

    SvaraRadera
  9. Hoppas det går bra! Själv har jag aldrig varit på en begravning, (förutom när jag var en liten bebis kanske) så jag vet inte alls hur det är ens.. :( Önskar dig hursomhelst all lycka! Du klarar detta, kramar!! <3

    SvaraRadera
  10. Att spela och sjunga på begravning är svårt. Jag har gjort det en gång åt en familj som jag känner väldigt bra. Det var tungt men det kändes ändå bra att spela eftersom jag visste hur mycket hon tyckte om när jag spelade fiol. Jag hade tidigare spelat på hennes dotters bröllop och hennes barnbarns dop. Jag inledde med i folkviseton av Nils Ferlin och avslutade cermonin med idas sommarvisa. Jag var väldigt berörd men jag spelade för henne och det hjälpte mig, men en och en annan tår föll under tiden jag spelade.
    Lycka till, det kommer att gå bra.

    SvaraRadera
  11. Du klarar det Molly! Gör så gott du kan! Ingen begär något annat. Du kan se det så här: Du reagerar i alla fall och då är det en bekräftelse på att du är en människa ;)

    SvaraRadera
  12. Sänder all min styrka ! <3

    Jag älskar dig.

    SvaraRadera
  13. lycka till!! :) hoppas allt går bra!
    go girl :)

    SvaraRadera
  14. Jag önskar och hoppas att det går bra efter omständigheterna! Du kan ju sjunga bra, men det svåra är väl just det att det är på en ung flickas begravning. Det måste vara fruktansvärt! Men jag tänker på dig och skickar massa kärlek och styrka till dig! Det klarar du! Det känns säkert bra när du väl har gjort det och känna att du fått bidra till något i all sorg. <3 stor styrketräning kram! / Maria

    SvaraRadera
  15. :*( Koncentrera dig hårt på texten i sången så har du någonting att fokusera på. Lycka till Molly och
    R.I.P. Nike, vem än du var.
    Kramar från Magda

    SvaraRadera
  16. herrehud vad svårt.
    jag förstår inte vad du får styrkan till att göra det.
    samtidigt tycker jag att det är en otroligt fin gest och handling som du gör!
    önskar dig lycka till och sänder mina tankar till familjen.

    SvaraRadera
  17. Gör det för Nikes skull! (:
    Förstår att det är tungt, jag fick gråten i halsen bara av at läsa inlägget. Men du klarar dehär Molly! Lycka till!

    SvaraRadera
  18. Jag sjöng på min farfars begravning när jag var 12 år och jag försökte att bara skita i allt och alla innan jag skulle sjunga. När det var jag gick det ganska bra, sen grät jag i slutet när vi gick fram till kistan... Hoppas för din skull att du sjunger i början, det är mycket lättare då! Lycka till!

    SvaraRadera
  19. Lycka till Molly! Är helt säker på att det kommer gå jättebra ! Massa kramar till dig! Kram Thilda

    SvaraRadera
  20. Önskar dig all lycka! Speciellt jobbigt är det ju när ett litet barn dör..
    Du är bäst, Molly!

    SvaraRadera
  21. Vad oerhört underbart av dig att göra det. Fastän du tycker det är jobbigt. Vad ska du sjunga för låt?

    SvaraRadera
  22. du klarar det! och även om du skulle börja gråta i sången så är det bara vackert
    *sänder min styrka*

    SvaraRadera
  23. Gud vad svårt! Känns som en omöjlig uppgift att göra, men tänk på att du gör det DU kan. Försök att tänka att det bara är ett vanligt uppträdande, och om du inte klarar det, brist ut i gråt! Alla förstår ju varför du gråter.
    Lycka till!!

    SvaraRadera
  24. Du kommer klara det, jag vet det! för du är en så stark person!

    SvaraRadera
  25. Du klarar det! Du är världens starkaste och snällaste människa! <3 Familjen du sjunger för kommer visa enorm tacksamhet åt dig som sjunger så vackert för dem!

    Jag ger dig all min styrka!
    Kram <3

    SvaraRadera
  26. Du är stark. Vi vet det. Du klarar det. Kram.

    SvaraRadera
  27. VI TROR PÅ DIG, MOLLY!!!! DU E SÅ STARK TJEJEN!!! DU SKA KLARA DEN!!!!

    Kram fråm Ryssland

    Alex

    SvaraRadera
  28. Gud vilken fin gest av dig! Blev jätte rörd av ditt inlägg och nu sitter jag också och nästan gråter. Så tragiskt för hennes familj och så fint gjort av dig <3

    SvaraRadera
  29. Du är den bästa sångerskan i hela Sverige. Det här klarar du!
    Kram Molly!

    SvaraRadera
  30. Du klarar det håller tummarna

    SvaraRadera
  31. Styrke kramar till dig!

    Jag bor i Gävle och har precis kommit hem från Sthlm där jag och min släkting på 11 år har varit och hört Eric sjunga i Mix Megapol. Jag vann den i en budgivning till henne där pengarna gick till BRIS, du har säkert hört talas om det och precis när jag var där i sthlm tänkte jag att det skulle vara kul och träffat dig också men då är du i Gävle istället, det var ju lite komiskt tycker jag. Hur mycket skulle de kosta om man skulle vilja hyra in dig till att sjunga en sång på ett bröllop? (Om du nu gör sådant då förstås)Är förlovad men ska inte gifta mig än, men nån vacker dag ska jag väl :)
    Kram N

    SvaraRadera
  32. Molly du klarar allt på något sätt! det har du alltid gjort. även om det inte alltid gått som du tänkt så räddar du situationen och gör den till de bästa . Va stark! och lycka till. Allt kommer gå bra <3
    All styrka till dig och Nike och Nikes famij<3 Nu gråter jag (seriöst) blir tagen av sånnahär saker...

    SvaraRadera
  33. Oj! Jag hoppas verkligen att det går bra för dig! Och det kommer det att göra Molly! Jag lovar att du kommer lyckas, har mina tankar på dig och Nike. Så hemskt att behöva dö när man är så liten. Lycka till!

    PS. Jag missade frågestunden, läste din blogg när kl var 21.00 ungefär, när den slutade vid 18.00, så... Jag har en fråga, hehe! Jag har aldrig riktigt fattat om det är DU och ERIC som ska flytta ihop, eller om DU ska bo själv? Jag såg i tidningen för några dagar sedan en artikel om er, men jag fattade aldrig riktigt om ni skulle flytta ihop eller inte. Så jäkla tacksam för svar! Gillar både dig och Eric megamycket! :D
    Kramar, och LYCKA till!

    SvaraRadera
  34. Du är Sveriges bästa kvinnliga sångerska och Eric bästa manliga, hihi :D. Och detta kommer givetvis bli en utmaning för dig - men jag vet att du kommer klara det! Du är en stark och härlig tjej, tänk på det Molly! Jag älskar dig och du är bäst!
    Puss gumman!

    SvaraRadera
  35. Du kmr klara det! :D

    Btw: Nu får du sluta lägga ut bilder på ditt hår, Snacka om att jag blir avensjuk! Hahha ;)

    SvaraRadera
  36. Ush vad hemskt , Molly>:( jag vet att du klarar av det, gud så sorligt, är det någon som du känner?
    <3
    /eva tänker på dig

    SvaraRadera
  37. Kom igen Molly! Jag vet att du klara det!
    Att sjunga på en begrvning måste va det värsta som finns, kommer ihåg på min syrras begravning att det var en tjej som skulle sjunga och jag är sjukt förvånad över att hon klarade det...

    Kom igen Molly! Och jag önskar dej lycka till!
    Puss Linnea :D <3

    SvaraRadera
  38. Du är STARK! Denna lilla flicka har fått den FINASTE begravning någon kan få.. Jag är säker på att hon inte vill att någon ska bli ledsen och nere på grund av hennes slut på livet.. Lev ett glädjerikt liv med kärleksfulla tankar på lilla Nike! <3

    SvaraRadera
  39. Du klarar det! Du är stark och skulle du börja gråta så är det okej då visar du bara att du är är mänsklig! <3

    SvaraRadera
  40. Åh nej vad hemskt! :/ Men du är grymt duktig och stark Molly, du klarar det här! :) <3

    SvaraRadera
  41. Det klarar du Molly!!<3
    Är det någon person som du känner eller? :(<3

    SvaraRadera
  42. Det är alltid okej att gråta på begravningar, jag är säker på att de anhöriga inte skulle bli upprörda om du började gråta mitt i sången...

    SvaraRadera
  43. Du klarar det Molly! Och om du börjar gråta så gör det inget, du visar bara att du bryr dig om andra människor <3
    Kom igen nu, Molly! Du klarar det, vi står vid din sida dag och natt!!!
    Kram märta

    SvaraRadera
  44. Det kommer gå toppen fina Molly! <3<3<3

    SvaraRadera
  45. Molly du klarar det! Du är stark!

    Jag ska tänka lite extra på dig!

    Puss och kram!

    SvaraRadera
  46. SNÄLLA MOLLY SNÄLLASNÄLLASNÄLLA svara på min fråga. Vart köpte du din balklänning ? svara på vilket sett som helst, bara du svarar, för vill så gärna veta!!
    Du är bäst! glöm det inte, p.s all lyck till dej! <3

    SvaraRadera
  47. GOOD LUCK MOLLY!!! ♥

    KOLLA GÄRNA IN PÅ VÅRAN NYA BLOGG OM ERIC:
    http://ericsaadeforfans.blogspot.com/

    SvaraRadera
  48. Du kommer klara det! Lycka till.
    Får man fråga hur hon dog? :(
    <3

    SvaraRadera
  49. du skrev att du har svårt för brunögda, mörkhåriga killar men är inte eric det?:) hehhe.....

    SvaraRadera
  50. Oj, vad jobbigt! Hoppas att det gick bra! (Det gjorde det säkert sötnos! Kram

    SvaraRadera
  51. Haromdagen sjong jag pa mina kusiners mammas begravning. Hon dog valdigt plotsligt i relativt tidig alder, och hennes dottrar ar endast 13 och 15 ar gammla, allt var valdigt tragiskt, jag har aldrig varit med om sa stor sorg i hela mitt liv. Kvinnan som dog alskade musik och jag tror att jag klarade av att sjunga hela sangen pa grund av att hon gav mig styrkan, hon hade velat att jag sjong sa det ville jag gora for henne!
    Jag tror att den sjuariga flickan ocksa hade velat att du sjunger pa hennes begravning, vem vill inte ha en vacker sjungande angel pa sin begravning? Om du tanker sahar sa kommer du med stor sannorlikhet fa styrkan och kunna gora det for henne!

    SvaraRadera
  52. Först och främst kan jag säga(vilket du nog redan vet), att ingen gillar att gå på begravningar, så du är inte ensam om det, jag själv hatar att gå på begravningar, det finns ju ingen glädje i det alls! Men det var inte därför jag började att skriva här.
    Du verkar vara en genuin människa, vilket är kul när man tänker på många av dagens artister som bara är egocentriska.
    Oj, det var inte alls det här jag tänkte skriva.
    Jag har en fråga, som dock kan bli svår att svara på(eftersom din frågestund verkar ha varit). I alla fall, jag älskar att sjunga, har gjort det hela mitt liv och skulle inte kunna vara utan det. Varje år i min skola kan man uppträda på avslutningen, och eftersom att det är sista året för mig att göra det(innan studenten) undrade jag om du har något bra tips man kan sjunga, det är ju sommar, så jag vill helst inte sjunga någon "ledsam" sång.
    P.S. jag var på ett sommarläger i Skara och då sa Bert Karlsson att du var den bästa sångerska som han hade "hittat". Ha det så bra!

    SvaraRadera
  53. Idag ska jag på min första begravning och den som ska begravas är min jämngamla (15 år) kompis :(

    SvaraRadera
  54. Du måste skriva hur det gick <3

    SvaraRadera
  55. Tack Molly för att du var med oss den dagen, din sång värmde våra hjärtan och jag är säker på att Nike log mot oss i den stunden, som den lilla ängel hon är.

    SvaraRadera
  56. Hej Molly, jag vet att du redan sjungit på begravningen och jag hoppas att det gick bra?

    Jag är sångerska, eller jag utbildar mig och är ett år yngre än du. Jag började sjunga på en begravning för ett år sedan, och jag var totalt livrädd. Men det gick bra och därmed fick jag kontakt med begravningsbyrån och har nu sjungit på ca 10 begravningar.

    Såhär brukar jag tänka för att det ska bli lättare;
    Församlingen du sjunger för är i djup sorg och behöver stöd, du är en stor del av stödet!
    Se det som ett jobb, att ditt jobb är att stötta och att göra den här stunden till den finaste för de anhöriga. Du stärker dom!
    När jag tänker så brukar jag ofta skärpa mig, man känner att man har stort ansvar och att man måste hjälpa dessa sörgande människor.

    Man ska även slappna av och inte tänka så mycket på det tekniska, satsa på känslan och värmen istället för att sjunga det renaste du kan.

    Hoppas det kanske hjälpte dig eller någon annan som läser?

    Kramar från Hanna

    SvaraRadera
  57. Väldigt starkt & fint gjort Kram Vicky

    SvaraRadera