torsdag 1 april 2010

Hur ska jag kunna välja?


Jag förstår inte hur folk kan köpa bilar... Jag menar, hur tusan kan alla bara bestämma sig för vilken bil dom vill ha?! Jag hade ingen aaaaaning om att det fanns så oändligt många alternativ!

Innan detta var jag totalt blåst när det gällde bilar. Den enda skillnaden jag såg mellan alla olika årsmodeller, märken och storlekar, var i princip om dom rena eller smutsiga... Eller förresten... jag kunde nog skilja på färgerna också! Men annars kunde jag inget mer. Jag visste knappt hur Volvo-märket såg ut trots att min familj har haft volvo i hela mitt liv!

Nu när jag har börjat lägga märke till olika bilar, har jag fått rita upp märket i mitt block för att sedan fråga pappa om vilket det var.

Men i alla fall! De senaste dagarna har varit mycket lärorika och jag har kommit fram till att:

- Jag vill ha en mindre bil, typ en halvkombi som har platt bak och är lite "bullig" (ja, jag märker själv hur korkad jag låter).

- Den behöver inte vara splitterny, eftersom att jag ska övningsköra i den... (och jag har förstått att det kan sluta i repor).

- Den ska helst vara svart, silver eller champagne-färgad.

Någon som har något förslag?

Här är några bilar vi kollat på:



















Vilken tycker ni är snyggast?

Nästa vecka ska jag och pappa åka runt och kolla på fler. Dessa var de enda vi hann med igår.


-- Bloggar från iPhone

40 kommentarer:

  1. Den sista bilden :)

    SvaraRadera
  2. vad kul att du ska få körkort och bil :D

    tycker att den första är finast,du kan ju fråga hjälp av boyfrienden,ifall han vet nåt om bilar.. :P

    lycka till med sökandet

    SvaraRadera
  3. kia svarta den är klart snyggast. den ska du ha tycket jag. kram

    SvaraRadera
  4. hej Molly,fina bilar!
    har du lov nu?:)
    Jag tycker du ska ta en bil som är liten
    har Eric en bil?
    om han har en bil så tycker jag du tar en liten för ni kommer säkert flytta ihop om några år och om han har en stor bil och du har är det ingen ide med två bilar tycker jag.Kommer du åka mycket så tar du en bil som drar lite bensin
    hahah vetinte om det vart bra sakt,e bara 12 så är inget proffs hihi;) men detta är mina förslag om jag fattar bilar rätt! vi har också en volvo:)
    Kram/ALVA<3

    SvaraRadera
  5. Henrik h,växjö1 april 2010 kl. 16:38

    Väldigt kul att du har lagt upp bilder på bilarna!
    Av min erfarenhet o de bilar jag själv kört så skulle jag av de på bilderna rekommendera bilen på första bilden, Peugeot 207, den är ungefär som bilen jag har nu och de är sköna att köra, lagom stora och drar lagom mkt bensin o de har snygg design också.
    Säg bara till om du vill ha något råd!
    Ha det bra, Kram Henrik.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag tycker den svarta peugeoten ser mest frän ut.
    Du kan ju även kolla på en Honda Civic dom riktigt fräna.
    //Adam

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att den första och sista bilen var snyggast!

    SvaraRadera
  8. Av de du kollat på tycker jag nog peugeoten är snyggast (den högst upp), men den svarta Kian är också snygg. Sen måste den ju kännas bra också. Ska du ha en med manuell växellåda?

    Kram

    SvaraRadera
  9. En tjej som är uppvuxen med många bilar, Jenny1 april 2010 kl. 17:15

    peugeot:D

    SvaraRadera
  10. jag tycker den första var snyggast ! :D

    SvaraRadera
  11. Jag kan ingenting om bilar.. men jag tycket den första va snyggast och den röda var fulast :p

    SvaraRadera
  12. kan ingenting om bilar

    SvaraRadera
  13. jag tycker att du ska köpa en liten gullig Toyota, dom är så snygga ! ;)

    Kram / Jossan :)

    ps du är grym på att dansa .. o sjunga!!! :D , din kille oxå :)

    SvaraRadera
  14. Jag gillade bild nr 2 mest, men alla var jättesnygga, jag gillar din smak ^^

    SvaraRadera
  15. Hejsan Molly <3


    Jag tycker den längst upp var fin :)

    Tycker du med det?

    Hälsningar Louise<3

    SvaraRadera
  16. champagne-färgad tycker jag du ska välja=))

    SvaraRadera
  17. Jag gillade nr 2 och 3 mest men alla va jätte fina, due har bra smak tycker jaag :D

    SvaraRadera
  18. ojj jag komenterade igen, oops...

    SvaraRadera
  19. Gud vad spännande att du ska få körkort och att börja köra själv:)<33

    Det var svårt att välja bland dom bilarna men jag tycker att den sista var riktigt snyggg:)

    ett tips du kan ju fråga Eric om han vet något om bilar och han kanske kan hjälpa dig att välja:)<33

    puss och kram;P<3

    från Erika<3333

    SvaraRadera
  20. VW golf eller polo är bra bilar, eller renault clio är också en bra bil. Volvo c30 är ju också ett alternativ. Jag tycker du ska satsa på en liten bil som inte drar så mycket bensin när du fortfarande är ung :)

    SvaraRadera
  21. Hej Molly!
    Vad kul att du ska börja övnngsköra! :)
    Om jag får välja så tycker jag nog den andra bilden, kommer inte ihåg vad märket heter(är inte så bra på bilmärken jag heller)
    Hoppas att det går bra för dig att välja och lycka till!
    Kika gärna in på min blogg och lämna gärna ne kommentar. <3 :)
    www.danzgirl.blogg.se
    Puss o kram Linda

    SvaraRadera
  22. Hej Molly,

    did you got your driver license already? :) I have some links for you to check. My first idea had been a Volkswagen Scirocco, it´s a sporty car and not too big and a car with an eyecatching appearance!

    http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/modeller/scirocco.html

    ( just cut and paste the link )

    The other one is the Hondo Civic:

    http://www.honda.se/sw23539.asp

    A " bullig " Sport Edition of this car does exist too ;-)

    Please avoid french and italian cars, they are not reliable!

    What do you think about my suggestions? A short reply of you would be really kind....

    Have a nice friday evening

    Kram

    Frank

    SvaraRadera
  23. Jag tycker den som är överst eller den som är underst är finast. Dom i mitten kan du ju inte ha ;) Dom ser för mesiga ut :)

    / Daniel

    SvaraRadera
  24. Hej, Jag tycker den första, den svarta MMN 516 skulle passa dig. Håppast det går bra för dig när du skall ta körkortet

    SvaraRadera
  25. Tja ha en bil som drar lite bensin kolla på fler bilar innan
    du bestämer dig kolla på golf eller Miljö bil eller så och en färg du
    vet att du värkligen vill ha och hur många dörrar du vill ha,
    du ska vara riktigt nöjd när du bestämer dig. Annars vänta och köp en annan
    bil som kanske kostar mer och snyggare.

    jag har Alltid drömt om att min första bil ska vara en BMW 2 dörrars.
    Daniela

    SvaraRadera
  26. peugeoten, skodan?(om jag inte ser fel, champange) eller KIA tycker jag att du skulle passa bäst i! :) ♥ puss, kram & lyckar till med körkortet det kommer du klara galant din gullunge! (Y)

    SvaraRadera
  27. Ford Focus och Volkswagen är alltid säkra kort. Ta med dig någon som kan begagnade bilar och leta gärna på Blocket. Där får du bästa pris men då måste du VETA vad du köper.
    Att köpa bil är ALLTID en förlustaffär och räkna med att du kan få skador både här och där så investera inte för mycket i en " första bil ". Dessutom kostar det massor att köra bil idag så det gäller att välja en någorlunda bensinsnål bil.
    LYCKA TILL !

    SvaraRadera
  28. Nice att du ska börja övningsköra :) Jag har haft mitt körkort lite mer än ett år, och tycker det är jättekul att köra bil :p
    Jag tycker att volvo är en bra bil (iof är det typ det enda jag har kört) ;P
    Funderar på att köpa en egen bil, fast än så länge kan jag ha pappas bil typ när jag vill :)

    SvaraRadera
  29. Hej Molly !

    Utseendet på bilen är inte viktigast. Det viktigaste är att den är erkänt bra och driftsäker. Förutom att köpa på Blocket eller hos bilhandlare finns det bilauktioner där man kan göra bra köp men då måste man veta vad man köper och ha någon med sig "typ bilmekaniker" som kan bilar.
    Köp ingen dyr bil. De bilar du visar på bild är trendiga men flera av dem har inte så gott rykte. Årsmodellen är också av betydelse. Vissa årsmodeller är bra medan andra är mindre bra. Läs olika typer av biltester !
    Kom ihåg att en bil med manuell växellåda är svårare att sälja en bil automatväxellåda.
    Om du tittar på Blocket så ser du vilka bilar som legat ute en längre tid och det kan ju ge en viss fingervisning !
    Ju billigare bil du köper dessto mindre pengar förlorar du på köpet. Trafiksäkerheten är dock prioritet ett.

    Hälsningar

    Joel

    SvaraRadera
  30. leia<3
    hej molly tycker du äger på dansa och sjunga
    ville bara säga ta den bilen du tycker om<3<3
    ♥i♥u♥

    SvaraRadera
  31. Hej!! molly du skulle ha bilen till att övningsköra du kange ska ha den lite senare i livet också då blir det svårt men det bror på bad du ska ha den till och sånt om du skall åka till jobbet det bror också på hur långt det är!!!
    ingen expert

    SvaraRadera
  32. ska du köpa en ny bild bara för att övningsköra?? :S

    SvaraRadera
  33. Hej
    Helt ärligt tycker jag att du ska välja en tysk bil. Mercedes-Bens, Audi, BMW, VW. De är som byggda för att klara av hård trafik som från autobane. Själv har jag en ganska stor Mercedes och jag är jätte nöjd. Jag kan tycka att många bilar kan kännas plastiga att köra man blir ju rädd att de ska gå sönder när man gasar för mycket. Ska du ha en liten bil så har du mercedes A-klass som är väldigt små och kompakta de är lättkörda. VW har en hel del små bilar som inte drar så mycket bensin som VW-golf jag tycker själv golfen känns lite plasig att köra men det är väl en smaksak. Annars finns det en del Audi och BMW som är stryktåliga och som man kan gasa lite med. Tycker verkligen att det är värt att titta på någon av de tyska märkena och du kan även ha chans att provköra de flesta bilar innan de köper något.

    SvaraRadera
  34. hej molly jag tycker den vitta eller den svarta bilen,men dom andra är oxå vina kram kajsa

    SvaraRadera
  35. har du glasögon?? SNÄLLA SVARA

    SvaraRadera
  36. HAR DU GLASÖGON FÖR DET KANSKE JAG SKA FÅ, MEN BARA LÄS:D SNÄLLA SVARA KRAM KAJSA

    SvaraRadera
  37. Hej Molly! :)
    Jag tycker den sista bilen är snyggast alltså den svarta.

    Kram

    SvaraRadera
  38. Hej Molly för det första ska du köpa en manuell växlad bil när du övningskör annars får du inte köra det sen. skit i utseendet gå efter kvalité
    skoda ford renault är inte att rekommendera bara skit själv fick jag en peugeot 206 cab i körkorts present och ja den är helt okej att köra och kvaltén är bra. nu kör ja opel astra och kan verkligen rekommendera den helt underbar att köra. ett tips ta en färg på bilen som är mörkare typ blå röd svart för det är lättare att laga skadorna då det syns på tex silver bilar hur mycket man än för söker fixa det fick själv en krock skada på peugeoten och den skadan syntes hur mycket ja än lämnade in den på verkstaden. Lycka till molly å kör hårt /// Anna

    SvaraRadera
  39. den svarta tycker jag för jag gillar svart eller vit:d Men ta den som du tycker är finast:D<333 puuusssar från sanna 12 år:)<3

    SvaraRadera