onsdag 14 april 2010

Majblomman

Nu är det bekräftat. Våren är här.

Så fort centralen börjar fyllas av ivriga, söta fyra- och femteklassare som försöker sälja majblommor till alla stessade stockholmare, vet man att det är vår.

Eftersom jag själv stod där för fem år sedan, med den lilla lådan på magen (vill bara understryka att de var i kartong på min tid.... Haha, detta är nog första gången jag kan använda uttrycket "på min tid"! Jag börjar bli gammal...) så är det extra mycket känslor som dyker upp. Jag kan fortfarande känna nervositeten över att gå runt och ta kontakt med så mycket främmande människor. Besvikelssen när ingen ville köpa, eller när folk totalt ignorerade en. Jag kommer även ihåg den goda delen av mig som ville sälja många blommor för utsatta barns skull, och även den lite mindre goda delen som var tävlingsiniktad och ville sälja mest i klassen.

Oavsett vad dagens majblommeförsäljare har för drivkraft - om det är pengar, eller känslan av att kunna hjälpa till som lockar- så har jag lovat mig själv att alltid köpa minst två majblommor varje år, och framförallt alltid vara trevlig och aldrig ignorera de som säljer - hur stressad jag än är. För jag vet hur det känns att stå där.


Såhär fina är de i år:




Så, köp gärna en majblomma för de utsatta barnens skull, för att hjälpa försäljarna... eller för att blommorna är riktigt fina i år!

Puss



-- Bloggar från iPhone

18 kommentarer:

  1. Ska köpa en sån:)
    Har aldrig ståt så för bor i en liten by där det finns en liten affär,med inte så mycket folk ,men man vet att det är jobb att sälja och ingen köper,när man har försökt sålt annat,dom var fina i år:)
    Ja nu är änkligen våren här gud var härligt!
    Du är bäst Molly,ha en bra dag kram Alva:)<3

    SvaraRadera
  2. Gör dig en vacker dag...:)

    SvaraRadera
  3. Hej Molly,

    the mayflower tradition is a very nice thing there in sweden. I can imagine, how it had been for you, when you were younger. Are you still nervous when are going to meet people, you don´t know before?

    Enjoy the weather tomorrow, the temperature will fall again, next week is going to get more warm then. This is still mixed april weather, isn´t it?

    Puss och Kram

    Frank

    SvaraRadera
  4. Nästan hela min klass säljer majblommor iår! (ja går i 5an) Jag skulle jätte hjärna göra det men fick ingen lapp som man skulle skicka in för att få dem...
    menmen sånt är livet, ha det bäst!

    Puss & Kram :D

    SvaraRadera
  5. Vad kul att du har köpt majblommor! :)
    Har du mail där du svarar tillbaka?
    Isf vad heter den?
    puss o kram Linda

    SvaraRadera
  6. min bror säljer dem iår :D dom är rätt fina ska ta och köpa en tror jag,dom säljs alltså både i sverige och i finland,nej men nu ska jag iväg för att göra programmet till kvällens gympa,tänkte att du bryr dig :DD
    HA DE GÖTT DÅ<3

    SvaraRadera
  7. Dom som är några år mindre än mig kom fram till mig idag och ville att jag skulle köpa efter skolan. Jag har köp två styken och har lovat att köpa av några till. Jag tycker att det är helt ok att köpa så många som möjligt för att hjälpa andra!
    Kram kram!<3
    Snälla kan du fråga Eric om han har bilddagboken, det är så obehagligt att bli lurad.

    SvaraRadera
  8. hejj molly, min klass säljer också majblommor´, det är jätte kul(:

    ha det bra(:

    SvaraRadera
  9. ska se till att köpa en sådan :)

    fina bilder du har här på din blogg Molly!
    du är grym btw.

    kram

    SvaraRadera
  10. Du är så snäll och söt molly, klart att ja kommer att köpa pussssss // Caroline <3<3 :D

    SvaraRadera
  11. Hej Molly!
    I våran klass var det så några som ville stå och sälja majblommor så det blev inget:))

    http://www.sofia-ofc.blogspot.com/

    Gå gärna in på min blogg :))

    SvaraRadera
  12. dem säljer typ inte sådana här, haha.:) men om jag se
    ska jag köpa!:)

    jag saknar dig.<3

    SvaraRadera
  13. Hejsan Molly!
    Hoppas att du har haft en bra dag!
    Ville bara säga att jag tycker att du sjunger grymt! :)
    Skulle du inte kunna lägga upp en video på när du och Eric sjunger i Idre 2010?
    Kraam.

    SvaraRadera
  14. Heej Molly, du är seriöst den underbaraste människan i världen!!! Måste också köpa majblommor när jag får tagpå en försäljare ;). Du och Eric är bara såååå sjukt söta tillsammans, Love u 2! det vore så gulligt av dig om di kunde lägga upp en liten video på dig och eric när ni sjöng i år på Idre! Kommer du snart ut med något nytt album eller, har lyssnat på ditt senaste ett tag nu, du sjunger som en ÄNGEL! Helt fantastisk är du! Puss o kram från vicky

    SvaraRadera
  15. Haha nu känner jag mig extremt gammal, "på min tid" (jag är faktiskt bara två år äldre än dig) så hade vi inte ens en låda, utan de vackra blommorna fick ligga i en påse... hmm tur att utvecklingen går frammåt ;o)

    kram från Carro

    SvaraRadera
  16. Bra att du köpte en majblomma Molly!!Och bra att du inte ignorerar majblommeförsäljarna.För att jag säljer majblommor själv och det är inte kul när folk ignorerar :( Och alla som läser det här VA INTE OTREVLIGA MOT MAJBLOMMEFÖRSÄLJARNA!!! ps.Molly du är fantastisk!!

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Jag satt och surfade runt kring majblomman och hamnade på din sida... Eftersom du, liksom jag, verkar tycka att majblomman är en viktig och trevlig traditon så skriver jag till dig. Jag har nämligen "pysslat ihop" en majblommering. Ett nytt sätt att bara majblomman på, helt enkelt! Skulle vara kul om du ville bära min ring och slå ännu ett slag för majblomman! Kika på ringen på min blogg och maila mig om du är intresserad...

    SvaraRadera