tisdag 4 januari 2011

Min och VeckoRevyns Kupp



"Nej, jag har inte rasat i vikt. Personen på omslaget är inte jag - utan en overklig, retuscherad version av mig. Tyvärr har vi vant oss vid denna kroppsbild och gjort den till ett sjukligt - och ouppnåeligt - skönhetsideal. Jag har själv fått ta mycket skit för min kropp. Därför beslöt jag mig för att tillsammans med VeckoRevyn göra detta omslag - just för att belysa hur snedvridna våra ideal är. Även för att visa att den perfekta kroppen finns inuti oss alla!" (urdrag ur VeckoRevyn nr1 2011)



Först och främst vill jag bara säga tack för era fantastiska ord. Ni förstår inte hur mycket det betyder för mig, och har betytt för mig när jag mått dåligt över mitt utseende och min kropp. Det var faktiskt tack vare många er som jag blev av med nästan alla mina kroppsnojjor för ca ett år sedan (när Aftonbladet publicerade en artikel som handlade om hur jag mobbades för min övervikt).

Jag bara önskar att fler kunde få det stödet som jag fått genom er, och jag skulle göra vad som helst för att kunna hjälpa andra tjejer i min situation. Men jag vet hur svårt det är att bara ändra inställning sådär. Det krävs enormt mycket tålamod, och tar lång tid att acceptera sin kropp och lära sig att trivas med den, när omvärlden hela tiden påminner en om alla sjuka, ohälsosamma skönhetsideal. Därför har jag verkligen beundrat de få medier som försökt kämpa mot detta. VeckoRevyn är definitivt en av dem. Jag har är en trogen prenumerant som blev så sjukt glad när deras projekt Size Hero startade förra året. Det är ett sådant bra initiativ för att nå ut till en utsatt målgrupp och förändra synen på skönhet i samhället. Så när de frågade mig i höstas om jag ville vara med i projektet var svaret självklart JA!


Så, till er som inte läst tidningen - gör det!
Då får ni veta mer om hur jag hanterade mobbningen och vad som fått mig att ändra inställning. Framförallt så får ni veta att det finns fler som sitter i samma båt. Det hjälpte mig enormt.

Jag är lyckligast i hela världen om jag kan vara som en slags förebild för att man inte måste vara pinnsmal för att "lyckas".

I LOVE YOU!


36 kommentarer:

  1. Älskar dig i massor Molly.
    Jag är jätte smal det skäms jag för jag kan inte gå upp i vikt hur jag en gör. är 20 år har 170-34 i storlek väger under 48 kilo är 161 cm lång. jag skäms över det jämt.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag läser också VeckoRevyn och det är en suuuuperbra tidning!!!!! Såklart ska jag köpa nr 1 då du är med för du är en stor förebild&idol för mig!!! det stod att du mobbats för ditt utseende!!!? Jag förstår inte hur folk har imgae att göra det! Du är ju supersöt och verkar så otroligt snäll!!
    Tack för du finns Molly!
    Kram Victoria från Linköping<33333
    Är ett troget fan<333

    SvaraRadera
  3. Din luring....=)
    Fast vem bryr sig, det handlar ju om en viktig sak, så alla ni tjejer och killar där ute som inte fattat det än, se människan istället för skalet.
    Och nog är det bra korkat att retuschera, fast man skulle ju vilja göra det på andra saker....bilen till exempel, inga fler rostfläckar, repor....puts väck utan sämskskinn
    Snön också retusch och man slipper skotta=) KANON!
    Så summasumarum du är en förebild för dom yngre och en helt vanlig tjej, som dock sjunger mycket bättre än oss vanliga dödliga=)
    Be mig inte sjunga för den talangen var inte uppfunnen när jag föddes...tydligen...
    Veckorevyn får tummen upp för tilltaget!!!!!
    Må så gott
    David&Maja

    SvaraRadera
  4. aw, du är verkligen så snäll och söt Molly! Du är verkligen en jätte bra förebild, jag tror också att många ser upp till dig för du vågar verkligen, men som jag skrev innan så förmedlar du otroligt mycket glädje också. Du är nog en av dom sötaste och bästa personerna som finns! puss <3

    SvaraRadera
  5. Molly. Du är inte överviktigt, inte det minsta lilla. Du kan hamna under bemärkelsen normal och sund, och det är helt fantastiskt. Alldeles perfekt är vad du är. Inte bara för din kropp, utan på grund av synen du har på den. Att du lyckas och klara av att se dig så. Jag önskar och hoppas att jag kan känna som du och göra som du gör - vara stolt över att jag är jag.

    Det är mitt nyårslöfte 2011. Så även om du får femtioelva tusen positiva och peppande kommentarer (och säkert några negativa) så vill jag bara säga tack. Tack för att du står upp och får mig för att vilja titta i speglen och le åt de som tittar tillbaka på mig. Tack för att du vågar gå ut som en offentlig person och pusha andra. Det behövs och betyder mer än vad du kan ana!
    TACK.

    SvaraRadera
  6. Tack MOLLY<3
    för att du finns du är en enormt stor förebild för mig. jag är absolut inte pinnsmal men jag älskar mig själv ändå. TACK,TACK,TACK MOLLY.
    PUSSS ALVA

    SvaraRadera
  7. Snygg omslagsbild men de äkta bilderna på dig i tidningen är så mycket snyggare! Du har fin kropp och världens vackraste ansikte! Tack för reportaget!

    SvaraRadera
  8. Du är så fin Molly! Du kommer alltid att vara min förebild! Många kramar till dig! Kram Thilda

    SvaraRadera
  9. Hej Molly!
    Du ska inte skämmas över din kropp...
    Jag har alltid sett dig som världens finaste och sötaste tjej!!! <3
    Du har jättefin kropp och du verkar vara en sån snäll och omtänksam person. Tänk inte så mycket på utsidan, det är insidan som räknas. Du är en jättebra förebild.
    PUSSS Märta

    SvaraRadera
  10. Molly! Du är helt underbar! Och så fin! Helt otrolig är du! Stark och vacker! Vad mer kan man önska? :)

    Kramar :P

    SvaraRadera
  11. Så otroligt jäkla bra artikel och du ska vara så stolt över dig själv och för att du är med och bidrar till denna vidriga men dock så viktiga debatt!

    Du är lika klok som vacker! Riktigt bra gjort och du är en fin förebild för många unga tjejer! Kram kram!

    SvaraRadera
  12. Har aldrig riktigt förstått varför du eller andra påstår att du är överviktig? Kolla på riktiga överviktiga människor och jämnför med dig själv så tror jag du förstår vad jag menar.. Kurvor och övervikt är två olika saker.

    Du är jätte fin! :)

    SvaraRadera
  13. Du är den bästa förebilden som finns.
    Jag har lärt mig att acceptera min kropp tack vare dig.
    Tack Molly.
    Du är bäst.
    Jag älskar dig.

    SvaraRadera
  14. Otroligt modigt och grymt gjort!

    Du är en av de "kändisar" som verkligen ser till att de här samhället hamnar på rätt väg igen, tack!

    ps. du e sskitsnygggg!

    kram /Linda

    SvaraRadera
  15. Men de som bara ser omslaget och inte läser artikeln inne i tidningen kan ju tro att du faktiskt ser ut ungefär som på den bilden...

    Sen vet jag inte om Veckorevyn nu jobbar så mycket med att man ska vara nöjd med sin kropp oavsett hur den ser ut; tycker snarare att tidningen skapar kroppsnojor i stället.

    Men det är bara min personliga åsikt, och jag tycker att det är bra av dig Molly att jobba mot skönhetsidealet! Och det är bra att fokusera på andra saker än utseendet också, skulle lyssna på din musik oavsett hur du såg ut.

    SvaraRadera
  16. Molly du är verkligen en STOR förebild för mig och för många andra!! Man blir så glad när man läser att du är stolt över din kropp och att du vill hjälpa alla andra som har svårt med det! Och du har alldeles rätt, man behöver inte vara pin smal för att lyckas! Man ska vara stolt över den kropp man har! Alla är vi olika (och det hade nog inte vart så roligt om alla hade sett lika dana ut!)
    Du borde vara så stolt över dig själv molly! Älskar dig Molly!! <3
    Varma kramar Ida

    SvaraRadera
  17. Molly, du har världens finaste kropp och utseende! Har jag tyckt i flera år så att ens kalla dig överviktig är ett stort skämt, vem är det inte isåfall?
    du är SUPERFIN!

    SvaraRadera
  18. Jag ar i Canada nu och jag kommer inte hem for an 6 manader. Vet du om man kan bestalla tidningen till Canada? Jag skulle vilja lasa den. // Linda

    SvaraRadera
  19. Hej Molly!
    Jag är inte pinnsmal men ändå inte tjock...
    Jag är inte nöjd med min kropp i alla lägen.
    Har du några tips?
    maila gärna mig på:
    linda.ring_98@hotmail.com

    Tack för att du finns Molly!
    Kramar

    SvaraRadera
  20. Så klockrent! detta behövdes verkligen i en populär tidning med många läsare, som veckorevyn har! Jag tycker du är jättefin som du är , och de är tur att någon vågar vara sig själv , en stor förebild för många!! :D
    kramar från Bea =)

    SvaraRadera
  21. för det första vill jag bara säga att du har en underbar kropp! och allt att vara stolt över!

    sen... jag tycker det är riktigt beundrandsvärt att du är engagerad i att media ska ändra idealet för hur man "bör" se ut.
    jag kan stolt säga att jag har aldrigt vägt så mycket som jag gör nu... men jag har aldrig varit så trygg eller tyckt om min kropp som jag gör nu.
    En till grej jag tycker att vi borde acceptera (många gör det, men många gör det inte) är att det är inte stöddigt eller kaxigt att tycka om sin egen kropp. den är vi, min kropp är jag... klart som fasen att jag ska få vara stolt över den oavsett hur den ser ut!

    sen tycker jag även att vi ska ändra på vad alla vuxna säger till oss: "jag duger" har jag hela tiden fått höra att man ska säga till sig själv... HALLÅ?! vadå "jag duger" är jag inte bättre än så? jag tycker det nya att säga till dagens unga är att de ska intala sig själva: "JAG ÄR JAG OCH JAG ÄR BÄST"

    vill bara tacka för en inspirerande blogg!
    KRAMAR FRIDA

    SvaraRadera
  22. Tänk om fler vore som dig !

    SvaraRadera
  23. Sjuukt vad rädd jag blev först när jag såg dig på omslaget och jag tänkte "Inte du också!". Jag ser så otroligt mycket till dig Molly och jag hoppas att jag en dag också kommer att trivas lika bra med mig själv. Dessvärre råkade jag ut för anorexia så jag har det jättetufft.
    Orginalbilden är 1000 många ggr finare än fejken!
    All min kärlek till dig Molly!
    Varma kramar Amanda

    SvaraRadera
  24. När jag läste intervjun du hade gjort i Veckorevyn och du pratade om hur alla ville att man skulle se så kände jag så mycket igen mig i det du skrev. Men jag ska ta vara på dina tips som de ger.
    Du är verkligen en jätte bra förebild och låt ingen annan ska säga något annat.
    Hälsningar Elvira

    SvaraRadera
  25. Hur kommer det sig att man retuscherar sig till bild som säger " är du smal så är du lycklig"?. Är det inte bättre att visa " sitt egna jag" och att man duger som man är?
    Det här är ingen kritik mot dig, under bara en fundering jag hade..

    SvaraRadera
  26. fan vilken bra artikel, du är grym!!

    SvaraRadera
  27. Hej Molly!

    Jag ville bara påpeka att du INTE är tjock!
    Fattar inte vart vissa har fått det ifrån?
    Du har en jättefin kropp, Och ett jättefint utseende.Är säker på att det är många folk som är avundsjuka på dig, För du är jätte söt, Och en jättebra förebild!

    (Orginalbilden är säkert 10000 ggr. finare! ;)

    SvaraRadera
  28. Grymt bra och modig insats i VR! Du är bäst!

    SvaraRadera
  29. Du är en jättebra förebild på många sätt Molly! :)

    SvaraRadera
  30. Hej molly
    har sett några bilder av dig
    du ser precis ut som en kvinna ska se ut
    klär dig snyggt i skinnbyxor
    vacker kropp inte smal och ranglig
    som dom andra ,du är även snygg i veckorevyn med
    hellre lite större kropp än vara smal som en planka ,sen är du bara 17/18 år
    kommer nog hända lite med din kropp ett tag till
    undrar hur många tjejer i din ålder som har
    en sån vacker kropp som du har redan
    det är nog inte många /Tommy

    SvaraRadera
  31. Jag vill börja med att säga att du har en otroligt fin röst och att du och Eric är så söta tillsammans! =)

    Tycker att det är sjukt hur modet och median visar upp en vriden bild om hur man ska se ut. Jag har varit i samma situation som du, blivit mobbad för min vikt. Fast för att jag har varit för smal, det är exakt lika jobbigt det! Hade jag kunnat skulle jag göra vad som helst för att se ut som du. Har kämpat länge med att börja tycka om min kropp. Nu är det bättre, är inte lika längre lika smal och börjar tycka om min kropp som den är!

    Du ska vara nöjd med dig själv, du är jättefin!! Man ska bara lära sig att tycka om sig själv som man är oavsett vad andra säger, de är bara avundsjuka! :D Vet att det är svårt, men det går! Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  32. Det första man känner när man läser din blogg är: Du är så äkta Molly! Fastän du är väldigt känd själv och har en känd pojkvän. Det är så sjukt bra, och du har helt rätt i det du skriver.

    Jag är tretton år nu och är absolut inte pinnsmal. Har aldrig varit det heller. Men tidigare har det inte stört mig, typ tills jag var 11. Sen började "nojjorna". Men när jag läser din blogg och ser hur äkta och självsäker och söt du är blir man tryggare. Jag blir tryggare varje dag jag läser din blogg! När man ser hur bra du "lyckats" i ditt liv, du är jättesöt, duktig på att sjunga, har en superbra pojkvän och är en superförebild för unga tjejer, då blir man nästan lite avundsjuk! Du är så himla söt ska du veta! Du har helt underbara ögon, det tänker jag på nästan så fort jag ser en bild på dig. Och du är absolut inte överviktig! Hela du är söt som socker, det ska du verkligen veta! :) Jag skulle mer än gärna se ut som du. Jag tycker inte alls att man behöver vara supersmal, men man ska leva hälsosamt. Jag har börjat träna 2-3 gånger i veckan, och har minskat ner på godis och sötsaker. Men det är för att jag vill må bra. Sen kan jag lova att jag aldirg kommer att bli pinnsmal, för både min ena storasyster och min mamma är lite "kurviga".. Men man måste acceptera sin kropp, och det har jag gjort nu.

    Tack vare dig!

    Du är en fantastisk förebild Molly! :)

    Kärlekskramar till dig! <3

    SvaraRadera
  33. Du är nog den snyggaste människan jag vet!
    Kan inte förstå att du har haft utseendekomplex(?!) :)

    (Håller också helt med Julia I här ovanför;))

    SvaraRadera
  34. Du är min förebild,Molly!Du är super och fin!Jag mår bättre nu,när jag har läst!Jag hoppas,du förstå,vad jag säger.Jag är ungerska fläktar :)

    SvaraRadera