lördag 8 januari 2011

Mitt svar till Alex Schulmans sågning av VR



För några dagar sedan totalsågade Alex Schulman det nya omslaget till VeckoRevyn på sin blogg. Med all respekt för honom som bloggare och skribent tycker jag att det är märkligt att han kastar sig in i en debatt som han rimligtvis inte har någon erfarenhet av, för att smutskasta en tidning som i alla fall försöker jobba emot dagens sjuka kroppsideal - som i första hand drabbar unga tjejer!

Här kan ni läsa inlägget:
http://blogg.aftonbladet.se/schulman/2011/01/sveriges-falskaste-tidning#




Det här är mitt svar till honom:

"Hej Alex!

Jag har länge följt din blogg och jag gillar verkligen ditt sätt att skriva, men gällande ditt inlägg om VeckoRevyns omslagsbluff håller jag inte alls med dig.

Jag vill inte påstå att du har fel, men jag tror att du har svårt att sätta dig in i den målgrupp VeckoRevyn i det här fallet talat till. Jag har i hela mitt liv, fram till för ungefär ett år sedan, mått jättedåligt över min kropp och mitt utseende, så jag vet precis hur det känns att hela tiden bli påmind om de sjuka kroppsideal som finns i alla typer av media. Jag har själv gått på de billiga försäljningsknepen som utlovat "fastare mage på en vecka" osv. och önskat att jag sett ut som omslagstjejerna. Det blev tillslut en sådan stor del av min vardag att läsa de där artiklarna och drömma om en "modellkropp" att jag helt och fullt trodde att det var fel på mig och att jag alltid skulle få leva med att jag var "lite sämre än normen - det som var normalt".

När jag för ca tre år sedan började prenumerera på VeckoRevyn började min inställning långsamt att förändras. Den till skillnad från alla andra tidningar jag läst, hade modereportage med modeller i alla olika storlekar och längder, den hade i nästan varje nummer minst en "självförtroendeboostande-artikel" och för ca ett år sedan startades projektet Size Hero som verkligen gjorde en insats för att vända på de sjuka kroppsidealen. Visst, tidningens förflutna är inte fläckfritt, men vad jag kan minnas under de tre åren jag varit prenumerant har det mesta varit fokuserat på träning och inte skadliga dieter. Dessutom har den hela tiden varit noggranna med att påpeka att alla ser olika ut, har olika förutsättningar och att alla har rätten att välja precis hur man vill se ut så länge man är trygg i sig själv och lever hälsosamt.

För ca ett år sedan, i samband med Let's Dance, skrev Aftonbladet en artikel om hur jag mobbades för min övervikt. Responsen bland kommentarer både på aftonbladet och i min blogg fick mig att bli trygg i min kropp, och faktiskt inse att jag kunde hjälpa andra tjejer genom att se ut just som jag gör. Att jag kunde vara en förebild för att man inte måste vara pinnsmal för att lyckas. Ända sedan dess har jag brunnit för att försöka ge dem något tillbaka. Så när VeckoRevyn frågade mig om jag ville vara med i deras Size Hero-projekt såg jag min chans att kunna hjälpa till att vända de sjuka kroppsidealen och få folk att tänka till. Det som framför allt tilltalade mig var det udda och nytänkande sättet att först få folk att bli nyfikna på vilken "superbantningsmetod" jag använt, för att sedan skriva dom på näsan med en artikel som helt och hållet säger det motsatta. Jag som själv tröttnat lite på de uttjatade självförtroende-artiklarna som lät klyschiga och plastiga kände att detta var ett nytt sätt att ge den här viktiga frågan mer uppmärksamhet.

Jag visste om att det var riskfyllt och provocerande. Jag visste om att det fanns en stor möjlighet att folk skulle missuppfatta hela budskapet, men så länge jag kunde hjälpa någon som varit i den hemska situation jag varit så var det ändå ett lätt val. Nu i efterhand, när bl.a. mina bloggläsare berättat om hur detta hjälpt dom att bli tryggare i sig själva, kan jag inte vara annat än stolt och nöjd. Det var värt att ta risken.

Sedan undrar jag hur du ställer dig till att VeckoRevyns redaktion, däribland chefredaktören, ställer upp på ofixade bilder i endast trosor med peppande, personliga och positiva kommentarer om deras kroppar? Det kallar inte jag att "sitta på sina höga hästar" som du uttrycker det.

Med all respekt för dig som bloggare och skribent tycker jag att det är märkligt att du kastar dig in i en debatt, som du rimligtvis inte har någon erfarenhet av, för att smutskasta en tidning som i alla fall försöker att ta ett nytt grepp på något som i första hand drabbar tjejer !

// Molly Sandén"


Är ni med mig?

PUSSS

46 kommentarer:

  1. ja håller självständigt med dig molly ja kommenterade under dig på bloggen!!

    SvaraRadera
  2. Hej Molly!
    Jag har läst det som står om dig i veckorevyn och du är inte alls tjock.
    Du är den söta och fina som du är.
    Ingen annan ska styra över dig.
    DU ÄR ÄLSKAD SOM DU ÄR! (:

    PUSS&KRAM!<333

    SvaraRadera
  3. Helt rätt. Det är jobbigt att inte vara så smal som man tycker att alla andra är. Att inte vilja gå och shoppa för att man oroar sig för att man inte ska komma in i S. Tidningar och människor som försöker hjälpa till att få slut på det ska inget annas än hyllas.

    SvaraRadera
  4. Guuuuuud Molly va rätt du har! Riktigt bra skrivet! Jag är helt klart med dig, man ska inte skriva och döma ut något bara för att man själv inte har erfarenhet om det. Man vet ju inte hur mycket det kan hjälpa andra! Du är jättefin! :)

    Kramisar <3

    SvaraRadera
  5. Hej Molly!
    Ja det är rätt de du säger.
    KRAAM♥ Molly, (Jag heter också Molly)

    SvaraRadera
  6. jag är med dig till 100% bra skrivet!! <33333333333333

    SvaraRadera
  7. Molly, du är bara så jävla bra. Du vet det!
    Vi finns alltid här för dig!
    Allt du skrev är rätt. ♥

    Jag har skrivit lite på min blogg om detta, hade varit kul om du såg :) http://welovemollysanden.blogspot.com/2011/01/molly-sanden.html

    Pussar till meegggaa! xx

    SvaraRadera
  8. Brukar han inte sticka ut hakan i dom flesta ämnen?, och så talar han om att VR lurar till sig läsare genom att vilseleda och sina läsare, när han själv säljer in sig hos sina läsare/lyssnare med sin speedade version och uppfattning.
    Att VR och Molly gjorde denna lilla kupp innebär att dom eventuella unga tjejer som köpt tidningen eller läst om det på nätet fick sig en tankeställare.
    Vi matas med trådsmala modeller i SVT:s modeprogram med EBBA von Sydow med flera så inte konstigt att någon vill ta en annorlunda väg för att nå våra unga.
    Stå stå på dig Molly och vi står på din sida alla gånger för det är väl typiskt att just en kille ska klaga på ett försök att få unga tjejer att acceptera sig som dom är...men men han gillar väl trådsmala, (inte för att jag tycker att det är något fel på en naturligt smal tjej)
    Så oavsett hur du ser eller om du läser VR eller Alex blogg så ska du veta att just du är perfekt precis på ditt eget sätt oavsett kroppform.
    Hälsningar
    David& Maja

    SvaraRadera
  9. Alltid med dig Molly! Tycker det var sjukt bra och starkt av dig :)

    SvaraRadera
  10. Det är klart vi är med dig Molly! Jag bad mamma köpa tidningen direkt när du lade ut omslagsbilden, och jag älskade kapitlet! Du är en så vacker människa Molly, både på utsidan och insidan - precis som du är!

    Jag har aldrig gillat Alex Schulman, usch vad jag ogillar honom. Ditt svar var jättebra. Fattar inte varför han lägger sig i när han inte vet ett dugg om det som stod i tidningen.

    Vi tjejer är alltid på din sida eftersom vi vet vad du snackar om!

    Kram Olivia, 14

    SvaraRadera
  11. Absolut Molly! Håller med dig till 100%!

    SvaraRadera
  12. Molly du är verkligen en förebild, jag har också haft stunder då jag kännt mig precis som du skriver men fått mig själv att inse att jag duger som jag är. Ditt svar till Alex var jätte bra och man tog till sig allt du skrev, mycket bra! Du är hur vacker som helst och en stor förebild, glöm aldirg det! :) Kram

    SvaraRadera
  13. Hejja Molly!!!
    Gu vad bra du är och att du står på dig! Jag har i mina perioder av storhetsvansinne haft idéer om att starta en tidning som bl.a. slår mot de sjuka "skönhets"idealen. Det är såklart inte rimligt för mig att klara av att starta en egen tidning så jag blir så himla glad att du står på dig och att du gjorde kuppen med VeckoRevyn! Det är omöjligt att vända på de sjuka "skönhets"idealen över en natt men det är så starkt att ni väljer att ta ett steg mot de och i riktning för ett sundare sätt att tänka om och för tjejer. Ett litet steg mot det gigantiska och till synes orubbliga och ständigt regerande sjuka idealen, men ett stort steg för oss tjejer som vill se en förändring och för hur positivt detta steg med artikeln kommer vara för många tjejer och att de kan hitta rätt i sig själva och förstå och känna att det är okej att tycka om sig själv, utan att behöva se ut som de pinnsmala modellerna.

    Du är bäst Molly!!!!!!! bäst, Bäst BÄST!!!!! Tack så oerhört mycket! Det du gör betyder så mycket! Så ovärderligt mycket!
    Kramar, kärlek och hejjarrop från Magdalena

    SvaraRadera
  14. Klart vi är med dig Molly! <3

    SvaraRadera
  15. Din text och intervju i tidningen fick mig faktiskt lite gråtfärdig. Jag har alltid varit tjock och alltid velat gå ner i vikt. Har aldrig någonsin sett dig som en tjej som skulle vara överviktig och förstår inte dem som har viktmobbat dig. Men jag har aldrig haft någon att prata med om sånt här. Detta var det närmaste jag någonsin har kommit att acceptera mig själv. Så tack för den artikeln <3 Jag känner mig lite starkare och hoppas att det en dag förvinner helt.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Ja jag är med
    Självklart.
    Du är bäst Molly

    SvaraRadera
  17. Molly du är bäst<333 och jag håller helt med dig. Innan tyckte jag själv att det bara var fel på mig och att jag var tjock bara för att de i min klass och i alla tidningar var smalla. Du har gett mig ett bättre självförtroende. Och det han säger/skriver är fel för han vet inte hur det känns. Och att alltid tro att det är fel på en bara för man inte e som alla andra. Man ska stå för det man tycker men man ska inte säga saker man inte vet nånting om. Nu har jag sakt vad jag tycker.

    SvaraRadera
  18. Vi är alltid med dig.. =D du är så sjukt bra! <3

    SvaraRadera
  19. håller med dej <3 //Anna

    SvaraRadera
  20. Självklart är vi med dig Molly! Vad vet Alex om det här egentligen? Visst är inte Veckorevyrn perfekt vad gäller detta området men de försöker ju iallafall. Och detta nr med dig var väldigt bra! Känslan o tanken när man läste var ju: Det är mer än ok att inte vara supersmal. Men jag måste också säga att det bästa var det du skrev i reportaget, hur du uttryckte det var det som främst gav mig en tankeställare.
    SUPERBRA inlägg du hade på Alex blogg som fanns återgivet här oxå!
    KRAMAR I MASSOR!

    SvaraRadera
  21. GO MOLLY! Vi finns här som back-up till dig - oavsett vad. Vi älskar dig precis som du är.

    Stort stöd från mig! KramKram

    SvaraRadera
  22. Klart som fan att jag är med dig, Molly!
    Precis som dig gillar jag Alex sätt att skriva, men ibland tycker jag verkligen att han sätter näsan i blöt i helt fel saker och tror att han liksom är ''the biggest and the best!''. Han har ingen rätt alls i att uttala sig om vad han tycker om sådana ämnen, just speciellt detta ämne som är en känsligt ämne för många tjejer. Han har ingen relation- och har aldrig haft en relation till vikt och utseéndekomplex som en ung tjej i dagens samhälle.
    GO MOLLY! GO MOLLY! Fy fan vad du är bra! TACK för att du är just den fantastiska, starka och inspirerande tjej (storasyster!) du är!
    BAMSEKRAM!!

    SvaraRadera
  23. Hold on be strong!;) Du er helt rå!

    SvaraRadera
  24. Känner igen mig en del. Jag är inte nöjd med min kropp eller med min vikt. Varje gång jag blir påmind om att jag väger för mycket mår jag bara sämre och tröstäter. Jag vill verkligen gå ner i vikt, men varje gång jag ser rubrikerna om att gå ner 10 kg på 12 dagar så får jag sämre självförtroende. Ibland blir jag gråtfärdig.

    Jag läste en artikel en gång där det stod massa bullshit om Mona Sahlin. Jag tyckte synd om henne, och skickade ett ilsket mejl till reportern. Och han svarade att jag borde vara trevligare när jag tycker till om artiklar. Liksom...va?!? Ska han säga? Det är inte direkt jag som skriver massa falskheter och bullshits i tidningar. Det är inte jag som skriver massa rubriker om att gå ner i vikt så att personer som du och jag mår dåligt. Och så snackar han om att jag är otrevlig.

    Jag försöker undvika såna rubriker om att gå ner i vikt, men det är rätt svårt då de finns med i varenda tidning fyra gånger i veckan på varje sida i stort sett.

    SvaraRadera
  25. I'm with you girl ;) Även fast jag "är en av dom smala, men inte pinnsmal" (förlåt, kom inte på något bättre) och aldrig har blivit mobbad eller nåt så tycker jag det är så sjukt bra att folk vågar ställa upp på såna här saker. Bara för att man inte är pinnsmal så betyder det verkligen inte att man är tjock! Ibland händer det att någon av mina kompisar eller bara någon i skolan säger typ "åh vad tjock jag har blivit", då blir jag lite irriterad när den personen inte ens är ett dugg tjock eller stor... Och speciellt om den tjejen är vid en annan tjej som är större än henne, hur kul kan det kännas det för den som lyssnar liksom?

    Sen tycker jag så synd om människor som blir mobbade bara för sin vikt eller utséendet överhuvudtaget. När jag läste förut i någon tidning om dig när du berättade massa saker så ville jag bara ge dig en kram! :(

    VAR STOLT MOLLY! Du är jättefin, det säger min mamma som är 36 år också haha :) Man blir glad bara av att se dig för att du alltid ler. Jag tycker det är så roligt att följa dig genom allt du gör för att trots att du är känd, ändå är "vanlig". Det känns som att även jag kan göra det jag vill precis som du, en vanlig tjej som jag - som oss! Du hjälper och inspirerar många bara genom att vara du, för det är så bra du är!
    Nu hoppas jag att min kommentar fick dig att le lite också ;D PUSS

    // Caroline 15 år

    SvaraRadera
  26. & by the way, alla borde veta att skönhetsidealen och modellkroppar egentligen inte är något att sträva efter. Alla ser ut och är olika, det är det som gör var och en speciell :)

    SvaraRadera
  27. Ja självklart med,ja hatar också kroppsdelar ja har alltid tyckt att ja har varit tjock och haft stora höfter,folk har det känns som inte vill prata me mig ibland är så less,men mitt fel var ja jämnförde mig med andra! ,man behöver inte vara pinnsmal för att vara fin!,ja har varit ett fan av dig länge men inte läst din blogg kanske ett år.
    Efter jag har läst din blogg har jag fått mycket bättre självförtroende !
    Molly du är sån jäkla bra förebild så det inte är sant,ja gilllar dig skrapt!du har så mycket rätt!,och du värkar vara sån snäll och fin tjej ,du är jätte vacker också !
    Ditt svar till Alex var riktigt bra :)
    Du är verkligen bäst Molly! puss

    SvaraRadera
  28. Är helt med dig! <3

    ...Tack vare dig har många börjat tro på sig själv igen, du är helt klart en stor förebild för många, även mig <3

    All lycka med allt <3

    SvaraRadera
  29. Molly! Det är så bra att en som du finns!;-) du är en stor förebild för mig och många andra och ja tycker att du har helt rätt! Man kan inte säga något om något som man inte har upplevt själv;-) kramar<3

    SvaraRadera
  30. Tycker det var väldigt bra skrivet!

    SvaraRadera
  31. Håller med dig till 1000 procent! Glöm inte bort att du är världens finaste! Kram Thilda

    SvaraRadera
  32. så klart håller jag med dig! dessutom tycker jag att du är smal:) jätte bra skrivet! kram

    SvaraRadera
  33. jag håller verkligen med dig! du fick mig att HELT ändra inställning, strunta i alex han vet inte vad han snackar om!

    SvaraRadera
  34. Molly,
    vi är alltid med dig ! <3

    Du vet att vi älskar dig !

    SvaraRadera
  35. Jag håller med dig!!!!!!!!!
    Vi älskar dig smal som tjock!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Du är den du är, och vi älskar dig!!!!!!!!!!!!!!!!
    KRAM Märta

    SvaraRadera
  36. Jag är med dig!!!
    otroligt bra kampanj!!!
    KRAM <3

    SvaraRadera
  37. i´m with you!

    beundrar ditt självförtroende och din styrka något enormt molly, du är en jättevacker tjej och du sjunger som en gud och jag skulle kunna gör allt för att va i dina skor! jag tycker det är förskräckligt att du har fått stå ut med att få så mycket skit för din kropp, du är verkligen en av de starkaste människor jag känner höll jag på att säga, men det känns verkligen som att jag känner dig för du är precis som vilken annan 18 åring som helst! du är bra precis som du är, glöm aldrig det.

    många kramar Josefine Lagerberg,
    <3

    SvaraRadera
  38. YOU GO GIRL!!!! HELT RÄTT MOT SHULMAN!!!!!Hehe
    pussar från Victoria!<3
    <333333333333333

    SvaraRadera
  39. Nej håller inte med. Jag köpte tidningen för att få tips, waste of money!

    SvaraRadera
  40. Bra skrivet Molly! Du är en sann förebild och jag är så glad att du mår bra i dig själv! :)

    SvaraRadera
  41. har du fått svar? :)

    SvaraRadera
  42. jag har gått igenom går troligtvis fortfarande igenom samma sak, och jag vill bara säga att det känns jätteskönt att ha en förebild som dig!

    SvaraRadera
  43. Hej Molly!
    Jag vill bara säga att det är lite ironiskt att du mått så dåligt över din kropp när jag har önskat att jag kunnat se ut som dig enda sen jag blev ett fan efter din medverkan i lilla melodifestivalen. Du är hur vacker som helst, det är helt obeskrivligt! Dessutom är du intelligent och har talang. Så nära perfektion man kan komma enligt min mening.

    Ta hand om dig.

    SvaraRadera
  44. Hej Molly!
    Jag ramlade in på din blogg idag via (på något sätt) din sambos bidrag i melodifestivalen.

    Åå så nådde jag detta inlägg då jag tittat runt på din blogg! Jag vill bara säga att fler av oss unga tjejer med anorexia (jag har levt med svår anorexi under fyra år, idag är jag på god väg till ett helt friskt liv! Men det har krävts sjukhusvård däribland nära tio månader i ett sträck under tvångsvård och tvångsmatning via sond för att överhuvudtaget få en chans till att överleva, jag tvingades upp över 25 kg under den tiden som jag låg inlagd för att överhuvudtaget kunna överleva).

    Men för oss med anorexia behöver vi fler förebilder som dig! Du är så vacker! Du är helt normal i din kropp! Med en bra vikt å du är vacker hela du! Det skiner omkring dig av lycka! Du skimrar hela du! Du är ett stort bevis på att en helt normal kropp är vackert! Överallt står det om dieter osv. Men alla missar oss som lider av ätstörningar - som egentligen faktiskt skulle vilja å behöva gå upp i vikt! Men allt i vår värld handlar om Size Zero! Ååå det är ingenting att sträva efter! En underviktig kropp å mager kropp är inte detsamma som lycka å framgång! När jag var som mest sjuk hade jag trycksår . . . Jag fick ligga på en special madrass och sitta på en special dyna i rullstolen jag tvingades att sitta i på sjukhuset för att inte få än värre trycksår!

    Tänk om folk kunde inse att att vara mager faktiskt kan vara (i de flesta fall är det detsamma som Enorm smärta och inget liv!

    Du är en stor förebild med din vackra kropp å du visar att vi alla duger som vi är! För du är faktiskt inte tjock! Du är helt normal å naturligt vacker!

    Keep up the good work girl!
    Skulle jag kunna få länka din blogg på min blogg?
    Vänliga hälsningar och kram,
    Katie Grün Eriksson
    f.d. anorektiker

    SvaraRadera