tisdag 10 november 2009

Man borde få göra ett "snällhetstest" för att bli busschaufför!

Jag sitter just nu på bussen och kokar av ilska...

Vi stannade alldeles nyss vid en hållplats efter att tre killar sprungit bakom bussen i säkert 5 minuter för att hinna tills bussen stannade. När killarna är ca 20 meter bort, stänger busschaffisen dörrarna och trycker gasen i botten... Så fruktansvärt fult! Visst, han kanske hade en dålig dag, var stressad eller sen, men det är inte en tillräcklig ursäkt, för SÅG dem gjorde han i alla fall! (det gjorde hela bussen!) Näe fy. Det hade liksom kostat kanske 10 sekunder extra att vänta in dom... Vad är det för ett stressat och otrevligt samhälle vi lever i egentligen?! Är det bara Stockholm eller får man den känslan överallt?

Sen undrar jag vad som hände med "En busschaufför, en busschaufför, det é en man med glatt humör?!". Hallå!

8 kommentarer:

  1. Det undrar jag också ibland, men det finns faktiskt en del trevliga busschaufförer som tex stämplar någon ruta för lite eller struntar i att tiden egentligen gått ut. De allra flesta blir dessutom trevligare av att man hälsar när man går på bussen. Ett litet knep jag brukar använda. För leenden smittar faktiskt av sig! ^.^

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag håller med! Det var riktigt fult! Jag åker buss i Södermanland och där är dom lika dana. Om dom har stängt dörren så öppnar dom inte igen. Utan åker, även om man står percis framför dörren. Ha en bra dag, Kramizz

    SvaraRadera
  3. Nää men fy vad elakt. En busschauför är en som är glad, trevlig och snäll mot alla. Inte en som kör ifrån några.
    Ha det så bra Kram Minette <33

    SvaraRadera
  4. jag håller verkligen med dig!! Och det är INTE bara stockholmschaufförerna som gör så... Vi har några sura tanter som ibland inte ens stannar på en hållplats trots att man har tryckt på knappen och ropar på dem. Det är riktigt dålig stil verkligen!! Tacka vet jag "min" chaufför Micke som alltid har kört min gamla skolbuss (som jag tyvärr inte åker längre), han visste till och med vilka dagar jag skulle gå av hemma och när jag skulle till mormor efter skolan, vilka tider alla barn slutade, och om någon var sen så väntade han någon minut extra för säkerhets skull. Antingen måste busschaufförslåten skrivas om, eller så måste chauförerna bli trevligare!

    SvaraRadera
  5. På skolavslutningen så skulle jag och några klasskompisar åka till en annan i klassen för att grilla och sådär. Så stannade bussen vid en hållplats, en tjej stod då utanför dörren men chauffören öppnade inte, eftersom att han enligt henne "inte varit där i tid". Vi började då prata om det där, att vi tyckte att det var taskigt att åka ifrån någon som man ser kommer. Chauffören fick då världens utbrott. Han började skrika åt oss att han skulle kasta av oss ifrån bussen och att det inte alls det var taskigt, att vi ungdomar var så dumma i huvudet och bla bla bla. De som satt på bussen satt och skakde på huvudet, de tyckte som oss att han var dum i huvudet. Han satt sen och muttrade hela resan att ungdomar var dumma i huvudet, att han skulle kasta av oss om vi sa ett ord till och en massa. När chaufförerna tom ger sig på de som åker bussen, som pratar om att man tyckte att det var fel att han bara åkte förbi. Då har det fan gått för långt. Jag har åkt med den där surgubben en gång till efter det där, usch, I don't like him!

    SvaraRadera
  6. Jag lovar att det inte bara händer i Stockholm. Det hände där jag bodde, Kristianstad, också.

    SvaraRadera
  7. I jönköping frågade en busschauför om jag va handlingsförlamad och om jag behövde hjälp in i bussen för att jag inte tog de där kvittot :D

    SvaraRadera
  8. Nej, det händer överallt, lite för ofta^^

    SvaraRadera