tisdag 7 september 2010

Så här sminkar jag mig


Ni har frågat så mycket om hur jag sminkar mig, så nu är det på tiden att jag berättar!

Jag är absolut ingen sminkexpert, men i det här yrket måste man kunna sminka sig själv inför olika framträdanden och plåtningar mm. För som många kanske tror så har vi inte sminköser och stylister med oss överallt. Nej, tvärtom så är det mer ovanligt än vanligt!

Dessutom tycker jag att det är väldigt kul med smink! Jag brukar ibland komma på mig själv med att bara fortsätta längre och längre, lägga på mer och mer smink även vanliga skoldagar - bara för att det är så kul! (Jag tror det har lite att göra med det här "Det-är-kul-att-dammsuga-när-det-är-jätte-smutsigt-för-då-ser-man-stor-skillnad
- Fenomenet"... det är kul att sminka sig när man ser resultatet!)


1. Först börjar jag med att lägga underlag - Concealer, puder och rouge (men det är så tråkigt att jag inte ens vill blogga om det!)

2. Sen lägger jag en ca 3 millimeter tjock eyeliner längs hela övre fransraden. Där övre och undre fransraderna möts längst ut på ögat, gör jag en liten "vinge".
Jag målar även fransarna med mascara. Min heter Sensai (hette Kanebo förut).



Världens bästa Eyeliner hittar du på Make up store. För stark färg blöter du penseln.


3. Därefter lägger jag en "primer" över hela ögonlocket (som gör att ögonskuggorna sitter mycket längre! Funkar suuperbra!) När det har torkat lägger jag en ljusbeige, skimrande ögonskugga på hela ögonlocket och närmast ögonbrynen.




4. Efter det lägger jag en mörkare (jag brukar blanda mörkbrun och grå) ögonskugga längs det som kallas för "globlinjen". Sen lägger jag lite extra mörk skugga på den yttre halvan av ögonlocket, och suddar så att kanterna smälter in bättre. (Shit vad svårt det är att beskriva hur man gör... det låter så töntigt! Haha, studera bilderna om ni inte fattar.)


Ögonen får en snygg inramning och mer "djup".

5. Efter det lägger jag lite vit, glittrig/skimrande ögonskugga längst in i ögonvrån (för att det ska fästa bättre använder jag först en vit penna) och under ögonbrynens "böj".




6. Avslutningsvis brukar jag lägga en turkos eyeliner på undre fransraden, inne i ögat, som fångar upp det blåa i min ögonfärg.


Min älskade, turkosa eyeliner heter Crazy Lazy och kommer även den från Make upp store.



Lycka till!

16 kommentarer:

  1. Vi sminkar oss typ likadant hörru ;D ! jag änvänder samma eyeliner & pensel, för det e sjukt mkt lättare med skugga än flytande. & brun/beige ögonskulla tröttnar man aldrig på.
    /Sofie

    SvaraRadera
  2. Åhh har aldrig tänkt på att man kan använda blått så som du gör vid ögonen, riktigt snyggt! Det måste jag prova någon gång :)

    SvaraRadera
  3. Använder du inte foundation? (:

    SvaraRadera
  4. Snyggt ;)
    Det blev ju jäte fint! Jag måste bara testa det här sminktipset :D
    Kram johanna

    SvaraRadera
  5. fint! tack att du la upp detta, men tror du att du kan lägga upp en dagens outfit idag? :D

    SvaraRadera
  6. Vilka är dina favorit låtar just nu?:)
    hade varit roligt om du hade svarat på detta i ett inlägg och lägga ut musik videon på låtarna;D

    SvaraRadera
  7. Jag har oxå "Kanebo"!
    Super bra juh! :D

    SvaraRadera
  8. Kan du inte visa en bild på din mascara, tycker den verkar bra och vill gärna veta hur den ser ut. Tack för en underbar guide!
    :)
    //gaaaaaaabyyy.

    SvaraRadera
  9. du är så söt molly :)

    SvaraRadera
  10. Du är helt galet bra på att sminka dig :)
    Tycker din blogg är jätterolig att läsa.

    SvaraRadera
  11. Jättesnyggt (y Men använder du inte foundation ? Om du inte gör det så har du väldigt fin hy :)<33

    SvaraRadera
  12. Hej Molly! vad änvänder du fär puder:) det ser jätte bra ut på dig:)

    SvaraRadera
  13. Du är så fin Molly! Testade precis ditt sätt att sminka sig och det blev faktiskt ganska bra!'Inte lika bra som när du gör det, men helt okej för att vara första gången tycker jag, haha!
    PUSSSS Märta

    SvaraRadera
  14. Jo Molly, du är visst ett sminkproffs! Jag har aldrig tidigare tittat igenom kategorin "Smink och skönhet", och det var en riktig miss av mig! Du har sjukt bra smiktips, och du sminkar dig helt grymt! Jag har dock ett problem vad gäller smink: Jag vågar inte testa. Jag är så rädd att det ska bli aldeles för mycket. Men du sminkar dig rätt mycket och blir sjukt snygg! Jag måste testa sminka som du gjorde. :)

    Tack för tipsen! Din blogg äger, kram!

    Julia

    SvaraRadera