tisdag 7 september 2010

Trött på Idol


Är det bara jag som känner mig trött på idol, redan innan säsongen börjat?

När Frida ropade från övervåningen att det var Idol på tv, fick jag en smärre chock.
"IDOL?! Förra säsongen har ju preciiis tagit slut!" ropade jag tillbaka.

Det känns faktiskt som att det var igår Grönwall (jag kallar honom det eftersom att det finns så många Eric:ar i min närhet) stod där i Globen som välförtjänt vinnare... Det känns som att det var igår jag satt där med tårar i ögonen, gråten i halsen, en näve popcorn svävande någonstans i luften mellan skålen och munnen och tänkte "Jaha... då var idol över för den här gången..." (Innan den sjukt störande och omtalade flickväns-incidenten uppenbarade sig på Tv-skärmen... men det orkar jag inte ens skriva om!)

Nu kanske många kommer säga emot mig, men jag är så sjukt trött på hela cirkusen. Jag tycker att det är dags för idol att ta en liten paus.

Sverige är för litet för att alla talangfulla Idol-deltagare ska kunna ta sig vidare efteråt... och jag mår dåligt när jag tänker på vad de får gå igenom. Först när hela cirkusen är igång, men framförallt när allt plötsligt tar slut... jag vet nämligen hur tufft det är när drömbubblan spricker och man märker att alla människor som stått och klappat en på axeln helt plötsligt gått upp i rök...

Dessutom tycker jag juryn är onödigt elaka mot vissa sökanden. Jag tycker att de borde anpassa sin stränghet efter hur engagerade/seriösa de sökande verkar vara. Jag råkade t.ex. bara gå förbi Tv-n när de totalsågade den asiatiska killen Ben. Jag började nästan gråta för att jag blev så arg. Han såg ju helt förkrossad ut...

Aja.. det är inte typiskt mig att vara så här negativ, men jag kände ändå att jag var tvungen att få ur mig det!

För att lätta upp stämningen bjuder jag på en suuupersnygg bild på mig och Grönwall:


(Förresten ser mitt huvud helt enormt ut i jämförelse med hans... frågan är bara om hans är litet, eller mitt stort...)

PUSS

________________________________________
UPDATE: Svar på kommentar från Anonym
Det var verkligen inte min avsikt att få det att låta som att jag inte vill kliva åt sidan åt alla nya talanger! Det gör jag gärna!
Jag går i en skola med sjukt mycket talangfulla elever (som är mycket mer talangfulla än mig!) och jag frågar mig själv varje dag varför just jag kunde ha sån tur.

Det jag menade med "Sverige är för litet för att alla talangfulla idol-deltagare ska kunna ta sig vidare" var att jag tycker att alla som kommer till finalen egentligen borde ta sig vidare efteråt, eftersom de redan är stjärnor som tagit sig så långt. Jag bara konstaterade att det var tråkigt att det fungerar på det sättet.

18 kommentarer:

  1. Vad är du rädd för? Blir faktiskt förvånad. Trodde att du va en bättre människa än så. Låt andra människor som har stor talang komma fram. Även om det betyder att du får kliva åt sidan!

    SvaraRadera
  2. IDOL då titta jag bara på uttagningen
    både på den Svenska & Amerikanska
    sedan när Säsongen slut för min del.

    SvaraRadera
  3. kollar inte alls på idol längre,håller med dig.kram

    SvaraRadera
  4. Håller med dig helt idol har gjort sitt, vore bra med paus på ett antal år.

    SvaraRadera
  5. Till "Anonym": Hur fan kunde du misstolka det? Hon menade bara väl. Det fattar alla som känner henne eller har följt hennes blogg ett tag. Hon är inte elak eller självisk. TVÄRTOM!
    Dessutom så håller jag med dig Molly. Idol är uttjatat! Det skulle sitta fint med en paus!

    Pussar från Anna G.

    SvaraRadera
  6. Tycker inte alls att du är negativ och tänker inte säga emot alls. Jag är snarare chockad över att du och så många andra har lyckats stå ut med Idol så länge. Jag tröttnade redan inför tredje säsongen (2006). Det finns många bra som har kommit ut via Idol, men eftersom att programmet sänds i 150 program om året (känns det som) så händer det att många glömmer bort dom som verkligen är bra.

    Sebastian är en av dom. Han kom tvåa efter Agnes. Han är framgångsrik men inte så mycket som han borde vara. Jag tycker att Sebastian platsar på samma nivå som Darin och Agnes, och inte i facket som Marie Picasso och Daniel Lindström, med ett fåtal hits och ständiga försök med att lyckas.

    Så för min del borde Idol lagts ner redan för fyra år sen, så jag hoppas att det här blir den sista säsongen.

    SvaraRadera
  7. Jag håller med till en viss del. Jag tror inte på konceptet att man kan kastas in i branschen genom ett tv-program (hur bra PR det än är!). Det är så mycket annat som ska spela in i rollen som artist.
    För precis som du säger så kanske inte den där hjälpen man hade genom programmet, finns där när det väl är över och då är man inte tillräckligt förberedd för att kunna överleva på egenhand.

    Dock tycker jag det är väldigt bra att IDOL finns i Sverige. Inte bara för underhållnings skull utan för att det kan vara en bra startbräda för framtiden. Kolla bara på Agnes, Darin, Måns, Anna Bergendahl och Amanda Jensen som exempel.

    SvaraRadera
  8. Säger precis som dig! Det slutade ju precis!!!
    Det är jätte tjötigt pogram. Det ända som är roligt är finalerna.. ;)

    SvaraRadera
  9. fattar absolut vad du menar,men ändå älskar jag fortfarande att kolla på Idol,tror attt dom flesta som söker förstär hur det fungerar,men sen då sågade denhär BEN så höll jag på att börja gråta,sånt är ju helt hemskt!

    Men det är intressant och underhållande att kolla hur nya fantastiska artister föds varje år! Dessutom så är många mina idoler just "Idoler" haha :D

    men jag menar inte att jag vill säga tvärtom som du sade,finns både postivia och negativa saker med idol!

    KRAM OCH PUSS! <3

    SvaraRadera
  10. Vad är det för fel med att ha en åsikt?
    Alla måste inte älska idol.
    Stå på dig Molly, det är roligt att veta vad du tycker om saker!

    SvaraRadera
  11. Du ska inte behöva försvara dig inför en anonym kommentar där personen ifråga inte vågar stå för sitt namn. Dessutom så är din röst så enormt vacker att det hade varit en stor synd och skam om du inte fått bli artist. Så jag ser framemot att se dig ta ytterligare kliv i karriären.

    SvaraRadera
  12. Jag håller med dig om att Grönwalls flickvän blev för mycket. Pappan klev upp och sen ner igen lika fort, synd att hon inte hade det omdömet.

    SvaraRadera
  13. jag har aldrig sett idol, Erik kan ju stavas med K , hälsa Niklas

    SvaraRadera
  14. jag håller med jag tycker verkligen att Eriks filckvän blev lite överdrivet. Det räcker att pappan kom upp. kram

    SvaraRadera
  15. Tycker också att det blev lite väl mycket att den där flickvännen kom upp och stannade där väldigt länge. Dock har jag inget emot idol... Fast juryn är skit elaka, dom river drömmar i bitar! Och visst alla kan inte gå vidare men asså jag menar dom får väl ta det lite lungt med kritiken! Folk sågas!

    SvaraRadera
  16. Jag är faktiskt också lite trött på Idol.

    SvaraRadera
  17. Flickvännen behövde inte komma upp på globen, faktiskt så räckte det bara med en familjemedlem.
    Eller hur?

    SvaraRadera